Frederikshavnere fejrer byens jubilæum

25 aug - 27 okt 2018

Lørdag den 25. august åbner Frederikshavn Kunstmuseum årets sidste udstilling med lokale kunstnere, som fejrer byens jubilæum. Denne gang er det malerier, tegninger, grafik og skulptur af lokale kunstnere. 

Pia Birkholm. Pressefoto

Lørdag den 25. august åbner Frederikshavn Kunstmuseum årets sidste udstilling med lokale kunstnere, som fejrer byens jubilæum. Denne gang er det malerier, tegninger, grafik og skulptur af lokale kunstnere. 

Lørdag den 25. august åbner Frederikshavn Kunstmuseum årets sidste udstilling med lokale kunstnere, som fejrer byens jubilæum. Denne gang er det malerier, tegninger, grafik og skulptur af lokale kunstnere.

Pia Birkholm. Pressefoto

Karl Bovin (1907-1985) bosatte sig i slutningen af 1920’erne sammen med vennen Kaj Ejstrup. Senere kom også malerne Viggo Rørup og Victor Brockdorff dertil, og man arbejdede i nogle år i et kunstnerfællesskab. Bovin har rejst i en stor del af Europa og deltog i perioden 1956-65 i P.V.Globs arkæologiske ekspeditioner til Mellemøsten. Karl Bovin var i 1932 medstifter af kunstnersammenslutningen Corner og desuden en markant kunstnerpersonlighed i gruppen af Odsherredmalere.

Elisabeth Schou (1893-1939) boede på en gård vest for Frederikshavn hele sit liv, bortset fra 3 vintre, hvor hun modtog undervisning hos Viggo Brandt i København. Trods et sikkert talent gjorde Schou ikke meget for at slå igennem som maler. Efter at have udstillet på Charlottenborg Forårsudstilling 2 gange (i 1931 og 32) trak hun sig tilbage. Hun fortsatte dog med at male, og var der ikke lærred at skaffe, malede hun på pap, masonit eller op og ned ad dørkarmene. Kun meget få billeder er dateret og signeret, da hun ikke gav dem titler og solgte kun nødtvungent.

Eyvind Karup Nielsen (1920-1988) boede og arbejdede hele sit liv i Frederikshavn. Han arbejdede som håndværksmaler i en årrække, før han i 1950 begyndte at udstille. Fra et naturalistisk udgangspunkt udviklede han sin stil hen mod et stadig mere temperamentsfuldt, ekspressionistisk formsprog. I sine bestræbelser på at skildre psykologiske tilstande blev motivet for så vidt underordnet. Koloritten var det altafgørende. De tidligste værker bar en naturalistisk kolorit.

Sven Bovin (1915-2000) viste tidligt evner for både skulptur og maleri. Samtidig med arbejdet i farens forretningen begyndte han at hugge buster og figurer i granit. Sven Bovin har siden 1950’erne løst flere bestillingsopgaver i hjembyen Frederikshavn og andre steder i Vendsyssel. Hans formsprog er naturalistisk og hans motivverden affødt af egnens erhverv, særlig fiskeriet. Portrætterne er præget af dansk klassisk tradition, mens dyreskulpturerne er mere personligt fabulerende.

Erik Skjoldborg (1940-1997) har gennem alle sine år som kunstner været energisk og eksperimenterende og har efterladt sig en omfattende produktion inden for flere genrer. De første år arbejdede han især med maleri og grafik, men udførte også værker i blandede materialer. Hans særlige talent for dekorativ virkning og troen på, at en opgave ikke kunne være for stor, har især givet ham mange udsmykningsopgaver, som han løste på vidt forskellig måde, både abstrakt og figurativt, i maleri, skulptur, som farvesætning og med brug af mange slags materialer, træ, jern, oliemaleri, keramiske fliser, papir etc. Skjoldborg brugte rene, klare farver, ofte blå, hans motivverden var præget af fugle, fisk, hav og frodige kvinder, og der er noget legende over hans enkle og lette stil.

Pia Birkholms (1945-) motivverden er i første række landskaber og portrætter af børn. Penselføringen er heftig og impulsiv og farverne stærke. Hendes udgangspunkt er den danske landskabstradition fra fynboerne med dens tætte forhold til landet og vejret, som Birkholm søger at forene med et ekspressivt udtryk for den personlige oplevelses intensitet.

Lene Frederiksen startede med at udforske papirets mange muligheder, og det kom til udtryk i fine papirklip, men snart blev det reliefbilleder bygget op af håndgjort papir, som blev hendes særkende. På skrotpladser, gader og stræder fandt hun kasserede ting, som andre havde smidt væk, og disse elementer kom til at indgå i billederne, som blev forsynet med tunge zinkrammer. Beskueren kom på arbejde, for på de raderede glas- og aluminiumsplader skrev Lene masser af ord og tekster om hverdagens tanker og oplevelser. Men også maleriets mange muligheder skulle afprøves, og det er blevet til store farvestrålende billeder inspireret af naturens mange farvefacetter og fantastiske landskaber.

Kilde: Frederikshavn Kunstmuseum


Adresse
Frederikshavn KunstmuseumParallelvej 14
9900 Frederikshavn

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 16:00
Onsdag: 10:00 - 16:00
Torsdag: 10:00 - 16:00
Fredag: 10:00 - 16:00
Lørdag: 10:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Entré-priser
Voksen: 50 kr.
Pensionister: 40 kr.
Medlemmer: 0 kr.
Gratis for studerende og personer under 18 år.