Igennem sit lange kunstneriske virke oplevede Fritz Syberg flere epoker og dermed også skift. Skift, der knyttede sig til såvel materialer og teknikker som motiver og udtryk. Fritz Sybergs livsbane var ligeledes karakteriseret af stor omskiftelighed. Han blev både mødt af livets lys og fremgang, såvel som mørke og forfærdelige livsbegivenheder, der gav ar på sjælen. Som lille barn mistede Fritz Syberg sin far, mens moren endte på fattiggården, hvor hun døde, da sønnen var ganske ung. En sorg han flere gange igennem livet har bearbejdet igennem kunsten. Efter selv at have stiftet familie, døde hans hustru Anna Syberg, og Fritz Syberg stod tilbage med sorgen og de syv børn, den mindste kun ni måneder gammel.
Fritz Sybergs liv tog sin begyndelse på bunden af den sociale rangstige. Faderen endte sine dage i en tragisk arbejdsulykke, da Fritz Syberg kun var to år gammel. Moderen måtte forsørge Fritz Syberg og hans søster, ved at tage syarbejde. I kilder kan læses hvordan Fritz Syberg husker sin mor sy hele natten, for at kunne nå både arbejde og børnepasning. Ulykkeligt dør hun på ydmygende vis på Faaborg bys fattighus i en alder af 47 år. På dette tidspunkt havde den unge Fritz Syberg allerede i adskillige år måttet bidrage til overlevelsen og lært at klare sig selv fra barnsben; et forhold han aldrig glemte, selv i sit senere så rige liv. I Fritz Sybergs kunst findes den denne melankoli, et eksempel herpå er Fritz Sybergs illustrationer til H.C. Andersens eventyr ”Fortællingen om en moder”, hvor han spejlede sin egen historie i digterens beslægtede skæbne. Modsat findes også Fritz Sybergs mange livsbekræftende værker fulde af familieliv, nærvær og glæde. Motiver og scenerier fra hjemmet i Svanninge, Pilegaarden i Kerteminde og ikke mindst fra somre på Fyns Hoved, hvor hele Syberg familien boede og levede i pagt med naturen.
Kunst kan på flere måder være en vej til forståelse for det indre, en måde at bearbejde sorg og tab på. For Fritz Syberg var det nøglen til at skildre både mørket og lyset: det barndomshjem og den tryghed, der forsvandt, og familien, hjemmet og de fællesskaber, han selv opnåede at blive del af siden. Fritz Sybergs erfaringer med at bruge kunsten til at mestre livet, virker på tværs af tid og er den dag i dag højst relevant. Med afsæt i dette vil et nyt og målrettet formidlingsforløb for familier blive udviklet. Et projekt, der skabes i sammenhæng med særudstillingen, men som udfolder sig på basis af studier og erfaringer fra projektet Kultur på Recept.
Kilde:
Johannes Larsen Museet
Johannes Larsen Museet