Heerup Grafik – Hundredevis af originaler og andre grafiske arbejder

2 sep 2021 - 30 jan 2022

For den folkekære kunstner Henry Heerup var det vigtigt at lade kunsten nå ud til så mange som muligt. Hertil blev ikke mindst grafikken et vigtigt middel. Heerup producerede stakkevis af linoleumssnit og hundredevis af litografier, udgav en lang række kunstnermapper og billedbøger og lod sine grafiske tryk indgå i fx udstillingskataloger. Med udstillingen Heerup […]

Thorsten Brinkmann:Misstallika (Assemblage), 2019, på Martin Asbæk Gallery. Foto: David Stjernholm.

For den folkekære kunstner Henry Heerup var det vigtigt at lade kunsten nå ud til så mange som muligt. Hertil blev ikke mindst grafikken et vigtigt middel. Heerup producerede stakkevis af linoleumssnit og hundredevis af litografier, udgav en lang række kunstnermapper og billedbøger og lod sine grafiske tryk indgå i fx udstillingskataloger. Med udstillingen Heerup […]


info

Heerup Grafik – Hundredevis af originaler og andre grafiske arbejder2 sep 2021 - 30 jan 2022

Heerup Museum. Pressefoto.

For den folkekære kunstner Henry Heerup var det vigtigt at lade kunsten nå ud til så mange som muligt. Hertil blev ikke mindst grafikken et vigtigt middel. Heerup producerede stakkevis af linoleumssnit og hundredevis af litografier, udgav en lang række kunstnermapper og billedbøger og lod sine grafiske tryk indgå i fx udstillingskataloger.

Med udstillingen Heerup Grafik – Hundredevis af originaler og andre grafiske arbejder vil du få bredden i Heerups grafiske produktion fra museets samling. Oplev de ikoniske litografier, linoleumssnit og et tidligt træsnit skåret på et cigarkasselåg. Genkend motivet Svanemor og julekalenderen skabt til Danmarks Radio. Zoom ind på det lille frimærke og ud på den store plakat.

Diskussionen om kunstens originalitet interesserede ikke Heerup. For ham kunne originaler være trykt i hundredevis, for det var motivet, der talte. Mens kunstnere normalt fremhæver det grafiske værks originalitet ved at nummerere det og dermed angive, at der er tale om et begrænset antal, samt at det enkelte nummer er unikt, kunne Heerup snildt finde på at sælge både u-nummererede udgaver og genoptryk.

I hjemmet i Vanløse kunne man finde Heerup i færd med at trykke linoleumssnit. Han producerede på livet løs og bredte sig over hele lejligheden: Trykplader, maling og karton lå klar til brug, og en tørresnor med værker til tørre var spændt ud imellem hjemmets vægge. I haven ved hans atelier i Rødovre opbevarede Heerup efterfølgende pladerne, så de kunne genoptrykkes på bestilling. Heerups store grafiske produktion betød, at hans værker blev tilgængelige for de fleste og medførte et stort salg til private.

Efterspørgsel på livsstilsvarer, der signalerer dannelse hos forbrugeren, eksploderede i 1970’erne, og mange virksomheder øjnede muligheden for at anvende Heerup som brand. Ikke mindst huskes det mindeværdige samarbejde med Irma, hvor Heerup tegnede til alt fra poser over tedåser til vinetiketter. Heerup beskæftigede sig i flere sammenhænge med brugsgrafikken, udformede bl.a. flere bomærker og personlige exlibris, reklameplakater, frimærker og konvolutter.

Kilde: Heerup Museum.


Adresse
Heerup MuseumKirkesvinget 1
2610 Rødovre

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 16:00
Onsdag: 11:00 - 16:00
Torsdag: 11:00 - 16:00
Fredag: 11:00 - 16:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: 11:00 - 16:00

Entre pris
Entré til udstillinger
Køb billet

Tilgængelighed
Moderne handicapfaciliteter