JEG ER HAV – Holger Drachmann med pen og pensel
28 sep 2019 - 24 maj 2020Ny udstilling på Skagens Museum åbner lørdag den 28. september 2019 med hidtil ukendte værker af digteren og maleren Holger Drachmann (1846-1908). Han malede havet, og han skrev om havet, men Drachmann følte sig også som hav. Særudstillingen JEG ER HAV – Holger Drachmann med pen og pensel stiller skarpt på en usædvanligt nær samhørighed […]
Ny udstilling på Skagens Museum åbner lørdag den 28. september 2019 med hidtil ukendte værker af digteren og maleren Holger Drachmann (1846-1908). Han malede havet, og han skrev om havet, men Drachmann følte sig også som hav. Særudstillingen JEG ER HAV – Holger Drachmann med pen og pensel stiller skarpt på en usædvanligt nær samhørighed […]
Ny udstilling på Skagens Museum åbner lørdag den 28. september 2019 med hidtil ukendte værker af digteren og maleren Holger Drachmann (1846-1908). Han malede havet, og han skrev om havet, men Drachmann følte sig også som hav. Særudstillingen JEG ER HAV – Holger Drachmann med pen og pensel stiller skarpt på en usædvanligt nær samhørighed mellem kunstner og motiv.
Som ung valgte Holger Drachmann først billedkunsten, men det var især hans digtning, der gjorde ham til folkeeje, og i dag er han da også mest kendt som forfatter til midsommervisen Vi elsker vort Land. Drachmann var en del af det moderne gennembrud, men endte med at gå sine helt egne veje. Den nye særudstilling sætter fokus på Drachmanns oversete billedkunstneriske virke, hvor havet er det altdominerende motiv. På udstillingen kan publikum opleve et livsværk, som er overraskende modsætningsfyldt:
“Drachmann stritter, og det gør vi ikke noget forsøg på at skjule. Det entydige mål for Drachmann var at skabe stor kunst. Det bragte ham mange steder hen og gjorde, at han blev ved med at eksperimentere. I litteraturhistorien er det ofte fremstillet som et syndefald: den store moderne digter, der bryder med Georg Brandes og bliver gammeldags. Men hans malerier afslører, at det ikke er så enkelt. Drachmanns bevægelse bort fra naturalismens ydre virkelighed mod et helt modsat udtryk peger ikke tilbage i kunsthistorien, men fremad”, siger Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer.
Udstillingens titel, JEG ER HAV, er hentet fra et af Drachmanns digte. Allerede Drachmanns samtidige opfattede det som et udsagn, der gjaldt Drachmann selv, forklarer udstillingens kurator, museumsinspektør Mette Harbo Lehmann:
“Havets uberegnelige og ustadige natur var noget Drachmann kunne genkende i sig selv – altid i bevægelse, tilsyneladende autonomt og uden retning. Som kunstner var han kompromisløs. Han tog tidligt og konsekvent l’art pour l’art-parolen til sig og levede en stor del af sin karriere i et selvvalgt eksil på kanten af samfundet – også selvom han tidligt i sit liv blev folkeeje”.
Som ung var Drachmann elev af den ældre marinemaler C.F. Sørensen og han blev uddannet på kunstakademiet – dog uden at tage afgang. Han vendte sig i løbet af sin studietid stærkt imod guldalderens og nationalromantikkens malere og han søgte tidligt ud i landets afkroge – først Bornholm og siden Skagen. Mødet med Skagen blev væsentligt for Drachmann, og området blev et tilbagevende motiv i både hans billedkunst og forfatterskab. Drachmann vendte tilbage til fiskerbyen igen og igen, indtil han i 1902 købte hus i Skagen og slog sig ned efter et helt liv på farten.
Efter fusionen i 2014 mellem Skagens Museum og Drachmanns Hus råder Skagens Kunstmuseer over en omfattende samling af Drachmanns værker, hvoraf en stor del indgår i den nye særudstilling.
Kilde: Skagens Museum
9990 Skagen
Under 18 år: gratis entré