Billeder af smukke kvinder og heroiske krigere i kamp kan dette forår opleves på Designmuseum Danmark. Udstillingen I KRIG OG KÆRLIGHED viser nøje udvalgte træsnit fra museets store samling af japansk kunsthåndværk og fortæller historien om træsnittet – et nyt medie i datidens Japan, som spredte underholdning og ideologi, og som var med til at fostre den såkaldte ’japanisme’, der fik stor indflydelse på dansk design.
Alle kneb gælder som bekendt i krig og kærlighed. Det velkendte ordsprog og de store eksistentielle temaer om kærlighed og krigsførelse som både historiebøgerne, litteraturen og kunsten har beskæftiget sig med gennem århundreder, danner overskriften for en ny udstilling på Designmuseum Danmark, der viser 64 træsnit fra museets samling af østasiatisk kunst, deriblandt træsnit, som her udstilles for første gang.
Samuraier og smukke kvinder
I krig og kærlighed giver et sjældent kig ind i en periode i Japans historie, hvor shogunen herskede og landet var isoleret fra omverdenen. I udstillingen kan publikum opleve idealiserede billeder af kvinder fra den såkaldte Edo-periode (1600-1868), hvor Tokugawa-shogunatet regerede fra hovedstaden Edo, i dag Tokyo – samt billeder af samuraier og moderne grafiske krigsbilleder fra Meiji-perioden (1868-1912), hvor det feudale styre under shogunen var erstattet af et konstitutionelt monarki under kejser Meiji, og hvor landet åbnede sig op mod omverdenen.
I krig og kærlighed giver et sjældent kig ind i en periode i Japans historie, hvor shogunen herskede og landet var isoleret fra omverdenen. I udstillingen kan publikum opleve idealiserede billeder af kvinder fra den såkaldte Edo-periode (1600-1868), hvor Tokugawa-shogunatet regerede fra hovedstaden Edo, i dag Tokyo – samt billeder af samuraier og moderne grafiske krigsbilleder fra Meiji-perioden (1868-1912), hvor det feudale styre under shogunen var erstattet af et konstitutionelt monarki under kejser Meiji, og hvor landet åbnede sig op mod omverdenen.
En idealiseret virkelighed
De berømte japanske ukiyo-e træsnit var en af Edo-periodens fremmeste kunstformer. Det særlige udtryk i disse træsnit idealiserede hverdagen for datidens prostituerede eller fungerede som visuel propaganda i form af krigsbilleder med nationalistiske og patriotiske undertoner. Publikum i samtiden så ikke trykkene, der blev produceret i store oplag, som udtryk for fin kunst, men nærmere som underholdning eller aktuelle nyheder. Da Japan åbnede sine grænser for omverdenen i midten af 1800-tallet, blev mange af trykkene eksporteret til Vesten og opkøbt af kunstnere og institutioner, heriblandt Designmuseum Danmark.
De berømte japanske ukiyo-e træsnit var en af Edo-periodens fremmeste kunstformer. Det særlige udtryk i disse træsnit idealiserede hverdagen for datidens prostituerede eller fungerede som visuel propaganda i form af krigsbilleder med nationalistiske og patriotiske undertoner. Publikum i samtiden så ikke trykkene, der blev produceret i store oplag, som udtryk for fin kunst, men nærmere som underholdning eller aktuelle nyheder. Da Japan åbnede sine grænser for omverdenen i midten af 1800-tallet, blev mange af trykkene eksporteret til Vesten og opkøbt af kunstnere og institutioner, heriblandt Designmuseum Danmark.
Dansk design med inspiration fra Japan
I 2015 viste Designmuseum Danmark den populære udstilling Learning from Japan, der viste genstande fra museets japanske samling, deriblandt træsnit, side om side med dansk kunsthåndværk, design, arkitektur og grafik med inspiration fra Japan. Med I KRIG OG KÆRLIGHED er det første gang i nyere tid, at museet dedikerer en hel udstilling til det japanske træsnit – en unik mulighed for at blive klogere på et traditionsrigt, håndværksbåret kunstmedie, der blandt andet har relationer til den japanske manga-tegneserie, og som derudover har haft stor indflydelse på den vestlige verdens kunst og design.
I 2015 viste Designmuseum Danmark den populære udstilling Learning from Japan, der viste genstande fra museets japanske samling, deriblandt træsnit, side om side med dansk kunsthåndværk, design, arkitektur og grafik med inspiration fra Japan. Med I KRIG OG KÆRLIGHED er det første gang i nyere tid, at museet dedikerer en hel udstilling til det japanske træsnit – en unik mulighed for at blive klogere på et traditionsrigt, håndværksbåret kunstmedie, der blandt andet har relationer til den japanske manga-tegneserie, og som derudover har haft stor indflydelse på den vestlige verdens kunst og design.
Udstillingen er kurateret af kunsthistoriker og lektor Asato Ikeda, Fordham University, New York City og kunsthistoriker og lektor Gunhild Ravn Borggreen fra Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.
Der udgives et mindre katalog til udstillingen, og i juni udkommer bogen Begærets billeder: Visuel kultur i japanske træsnit af Gunhild Ravn Borggreen, som udgives på Strandberg Publishing.
Kilde:
Designmuseum Danmark
Designmuseum Danmark