I tråd med Jorn
8 apr - 28 aug 2022Efter 60 år er væv og værker genforenet. Museum Jorn viser en række billedvævninger af Asger Jorn og Pierre Wemaëre i anledningen af donationen af væven, der blev brugt til fremstillingen af monumentalværket Den lange rejse. I 1946 begyndte Asger Jorn (1914-1973) og hans franske studieven Pierre Wemäere (1913-2020), som han mødte første gang på […]
Efter 60 år er væv og værker genforenet. Museum Jorn viser en række billedvævninger af Asger Jorn og Pierre Wemaëre i anledningen af donationen af væven, der blev brugt til fremstillingen af monumentalværket Den lange rejse. I 1946 begyndte Asger Jorn (1914-1973) og hans franske studieven Pierre Wemäere (1913-2020), som han mødte første gang på […]
Efter 60 år er væv og værker genforenet. Museum Jorn viser en række billedvævninger af Asger Jorn og Pierre Wemaëre i anledningen af donationen af væven, der blev brugt til fremstillingen af monumentalværket Den lange rejse.
I 1946 begyndte Asger Jorn (1914-1973) og hans franske studieven Pierre Wemäere (1913-2020), som han mødte første gang på Fernand Légers Académie Moderne i Paris i 1936, at genoplive den folkelige vævekunst. Deres ambition var, at kombinere den langsommelige traditionelle håndværk med avantgardekunstens idé om at formidle et udtryk af umiddelbarhed, spontanitet og improvisation. Gobelinernes (billedvævningernes) motiver skulle fremstå som dynamiske objekter mellem det abstrakte og figurative. Et varieret og eksperimenterende materialebrug skulle bidrage til en ujævn stoflighed som var afgørende for de fortællende vægtæppers levendegørelse.
I perioden fra 1946 og frem til færdiggørelsen af den monumentale vævning Den lange rejse i 1959 har Jorn og Wemaëre produceret næsten 20 gobeliner sammen. Indtil 1957 blev vævningerne til på Wemaëres selvbyggede væve i dennes atelier i Pinson i Normandiet. De første tæpper blev lavet uden underliggende forlæg (kartoner) – dette ændrede sig dog med etableringen af et samarbejde med værkstederne i Aubusson og inddragelsen af den franske væverske Paola Faimali sidst i 1950’erne. I Versailles producerede hun efter forlæg fra Jorn og Wemaëre bl.a. gobelinerne L’arbre de vie (livstræet) fra 1957 og Le sable d’or (gyldent sand) fra 1959 på den flere århundrede gamle rammevæv, som kan ses i udstillingen.
Paola Faimali påtog sig også den enorme opgave at realisere den 13 m lange billedvævning Le long voyage (Den lange rejse), der var et bestillingsarbejde til udsmykning af aulaen på Aarhus Statsgymnasium, som blev indviet i 1961. Det tog Paola halvandet år at væve de første 11 meter af Jorn og Wemaëres Den lange rejse på rammevæven, som efterfølgende blev færdiggjort af Yvette Prince i 1959. I 2000 blev Den lange rejse overdraget til Museum Jorn, hvor den i dag udstilles permanent. Til Statsgymnasiet lavede den danske højskolelærer og væverske Inge Bjørn en ny fortolkning af originalen.
Udstillingen I tråd med Jorn viser i alt 10 af de gobeliner som Jorn og Wemaëre designede, diverse arkivalier og fotos, en karton til Jorns eneste selvproducerede gobelin samt Paola Faimalis historiske rammevæv med tilhørende motorspindel. Udstillingen illustrerer således de mange processer, der tilhørte den omfattende kunstneriske produktion.
Kilde: Museum Jorn
8600 Silkeborg
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 21:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00
125 kr.
Grupper (på min. 10 personer)
115 kr. / pers.
Børn under 18
Gratis
Medlemmer
Gratis*