Irma – En Designhistorie

1 feb - 20 okt 2024

Irmahønen, Irmapigen, Irma-nettet og Irmakaffe. Supermarkedskæden Irma, der i 137 år har solgt dagligvarer til københavnerne indpakket i de velkendte blå tern og gjort kunst og design til allemandseje, indtager fra den 1. februar udstillingssalene på Designmuseum Danmark, og det er der, ifølge museumsdirektør Anne-Louise Sommer, en helt særlig grund til: ”Irmas historie er i […]

Irma genstande, IRMA - EN DESIGNHISTORIE, Designmuseum Danmark. Foto: Christina Kayser O.

Irmahønen, Irmapigen, Irma-nettet og Irmakaffe. Supermarkedskæden Irma, der i 137 år har solgt dagligvarer til københavnerne indpakket i de velkendte blå tern og gjort kunst og design til allemandseje, indtager fra den 1. februar udstillingssalene på Designmuseum Danmark, og det er der, ifølge museumsdirektør Anne-Louise Sommer, en helt særlig grund til: ”Irmas historie er i […]

Irmahønen, Irmapigen, Irma-nettet og Irmakaffe. Supermarkedskæden Irma, der i 137 år har solgt dagligvarer til københavnerne indpakket i de velkendte blå tern og gjort kunst og design til allemandseje, indtager fra den 1. februar udstillingssalene på Designmuseum Danmark, og det er der, ifølge museumsdirektør Anne-Louise Sommer, en helt særlig grund til: ”Irmas historie er i høj grad også en designhistorie – en historie om en fremsynet supermarkedskæde med et ufravigeligt fokus på kvalitet – og på at bringe kunst og design ud til folket sammen med deres dagligvarer. Den historie ser vi meget frem til at kunne udfolde for publikum til februar.”

Pigen i den blå kjole
Irmapigen er et kulturelt ikon for mange og et symbol for Irma der, med sine 137 år, er en af verdens ældste supermarkedskæder. Arkitekten Sofus Greiffenberg tegnede den første Irmapige i 1907 med datteren Else som model, men siden har pigen med æggekurven skiftet udtryk flere gange i takt med tidernes skiften. IRMA – EN DESIGNHISTORIE sætter spot på Irma som designvirksomhed og går tæt på, hvordan kæden i både lille og stor skala gennemtænkte designet – fra helt små etiketter til lysende blå facadeskilte – og tidligt udviklede en række designs, der i dag er ikoniske som bl.a. lysreklamen med den æglæggende høne, den blå Irmakaffe og Irmapigen, som endda har fået kultstatus andre steder i verden, fx i Japan.

Kunst på dåse
Irma gik allerede i 1970’erne nye veje og inviterede designere og kunstnere til at dekorere supermarkedets poser og dåser, som hurtigt blev samlerobjekter. Gennem tiden har kæden bl.a. samarbejdet med kunstnere som Per Arnoldi, Julie Nord, HuskMitNavn og designeren Henrik Vibskov. Med deres kunstdåser, kunstposer, legetøj, emballager, karakteristiske blå tern, Mao-sko og neonreklamer i bybilledet har Irma gjort kunst og design til en del af folks hverdag og anvendt kunst og design i deres løbende tilpasning til tidernes skiftende samfunds- og forbrugstendenser.

Et skatkammer af design
Udstillingen på Designmuseum Danmark viser bl.a. en perlerække af Irmas mest elskede grafiske elementer som Irmapigen og de røde hjerteklistermærker, som man fik udleveret ved kassen, men også meterhøje Irmapigen-skilte, neonreklamer, kunstdåser og kunstposer, Irma-legetøj og engangstrusser i papir fra 1960’erne. Genstandene i udstillingen er udlånt fra Coop og privatsamlere, men der indgår også en række Irma-genstande fra museets egen samling.

Irma genstande, IRMA – EN DESIGNHISTORIE, Designmuseum Danmark. Foto: Christina Kayser O


Adresse
Designmuseum DanmarkBredgade 68
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 18:00
Onsdag: 10:00 - 18:00
Torsdag: 10:00 - 20:00
Fredag: 10:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 18:00

Entre pris
Vi har stort besøgstal og vil gerne skabe en god oplevelse for alle vores gæster. Derfor skal alle grupper over 10 personer reservere tid til besøg på forhånd for at undgå ventetid.

Alle grupper over 10 personer bedes melde deres ankomst senest en dag før besøget på booking@designmuseum.dk
Køb billet

Tilgængelighed
Man kan stort set komme rundt på hele museet, café, butik og bibliotek som kørestolsbruger. Fordi vi har til huse i en fredet bygning har vi dog ikke elevator til 1. sal, Festsal og Porcelænssamling. En let kørestol kan lånes. Ledsagere til kørestolsbruger eller andet handicap har gratis adgang.
Museet råder over få parkeringspladser til venstre for museumspladsen og hovedindgangen (indkørsel kort efter museumspladsen via Bredgade). Officiel handikapskiltning påkrævet synligt i vinduet, så P-vagter kan se det.