Ved at tage afsæt i en række realgenstande med en forhistorie betragter billedkunstner Jørgen Fog bevidst kunstværket som et produkt. Det tilbyder sig som et resultat af en kulturindustri der producerer, distribuerer, styrer, filtrerer, arkiverer og kasserer.
På udstillingen i Bonamatic er værkerne identificeret med passager gennem ’dark ride’ tunneler i forlystelsesparker; rester fra en drømmeverden, det fantastiskes teknologier, moderniteten, kedsomheden og den evige genkomst. Vilde dyr, ’stunts’, brudstykker indsamlet fra et spøgelsestog på Dyrehavsbakken. Oprindeligt har de med distraherende gys rakt ud mod ”massens måde at more sig på” og ”således vænnet den til underkastelse”.
Som før må værkerne være instrumenter i et samlet system for at udstille deres rolle: at arbejde med illusionen for at undgå at vildlede sig selv. Nu i deres uoriginale forhold i fuld spot, hvor artefakterne fæster lid til tingene uden at forvanske dem i deres hvileløse transit under taxidermistens lampe. De tuner ind på den upersonlige og fremmede verdens fænomener for at dekonstruere det historiske materiale og tænke den glemte fortid ind i nutiden. Objekterne peger tilbage til og fremad mod en kollektivitet, som er den tolkende og erindrende beskuer.
Jørgen Fog (f. 1959) er en dansk billedkunstner, der bor og arbejder i København. Hans praksis spænder over en bred vifte af medier med afsæt i skulpturens udvidede felt, hvilket bl.a. involverer objekter, installation, film og fotografi. For Jørgen Fog er værket ikke skabt ud af intet, ikke et uformet materiale der har taget form under kunstnerens suveræne hånd. Værkets materiale har som regel en tydelig forhistorie. Noget der tidligere har tjent et angivelig praktisk formål, har fået en anden og mere åben betydning, en dobbelt, både fysisk og indholdsmæssig, mobilitet der forlener genstanden med en insisterende og uafviselig tilstedeværelse. Jørgen Fog er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler 1985-1992. Han har haft separatudstillinger og deltaget på en lang række gruppeudstillinger på gallerier og museer samt i det offentlige rum i Danmark og udlandet, og har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium i 2003.
Kilde:
Bonamatic
Bonamatic