Jonas Kjeldgaard Sørensen: Jeg hang ikke under fårets bug

11 jun - 23 jun 2019

Med afsæt i flugten fra kyklopens grotte, re-modelleres det bibelske lers oprindelige form af silikonestøbte masker, så menneskets ansigt får fårets kontur. Den græske helt æltes og modelleres til sit eget flugtredskab, fåret. Et nyt epos erstatter heltens faste vers, der i uldent favør drømmer i fortættede narrativer – komplekst og langsomt. Udstillingen bygger på […]

Jonas Kjeldgaard Sørensen. Pressefoto

Med afsæt i flugten fra kyklopens grotte, re-modelleres det bibelske lers oprindelige form af silikonestøbte masker, så menneskets ansigt får fårets kontur. Den græske helt æltes og modelleres til sit eget flugtredskab, fåret. Et nyt epos erstatter heltens faste vers, der i uldent favør drømmer i fortættede narrativer – komplekst og langsomt. Udstillingen bygger på […]


info

Jonas Kjeldgaard Sørensen: Jeg hang ikke under fårets bug11 jun - 23 jun 2019

Jonas Kjeldgaard Sørensen. Pressefoto
Jonas Kjeldgaard Sørensen. Pressefoto

Med afsæt i flugten fra kyklopens grotte, re-modelleres det bibelske lers oprindelige form af silikonestøbte masker, så menneskets ansigt får fårets kontur. Den græske helt æltes og modelleres til sit eget flugtredskab, fåret. Et nyt epos erstatter heltens faste vers, der i uldent favør drømmer i fortættede narrativer – komplekst og langsomt.

Udstillingen bygger på et længerevarende researchprojekt, der arbejder med fårets position i kunsten, kulturen og sproget. Jeg hang ikke under fårets bug placerer jeget i opposition til klassisk vestlig fortællestil, og udfolder en ny-mytologisering af fåret som aktiv aktør.

Fåret rapporterer som spion, med flere tusinde års data gemt i ulden om, hvilken verden, verdenen er. Observationer og fiktive narrativer lader empatisk fåret drømme og forhandler den kontrakt fåret indgik med mennesket som det første domesticerede dyr.

Jeg hang ikke under fårets bug tager os med til bal hos de australske fåreklippere, med brugte masker, der afslører performerens camouflage, hvor poseringerne langs gulvet er skulpturelle forstudier. Publikum oplever dagdrømmernes skyformationer på himlen og mareridtets mørke, der afbilleder det at blive brugt, klonet og ofret i fotografier, objekter og performance.

Jonas Kjeldgaard Sørensen (f. 1993) er uddannet fra det Fynske Kunstakademi i 2018 og arbejder med performance, installation, teater og objekter. Hans arbejde udfolder sig i langstrakte researchforløb, der belyser besværets væsen i specifikke tematiske felter inden for kroppen, det narrative og forvandlingen.

Kilde: Kunstbygningens Filosoffen


Adresse
Kunstbygningen FilosoffenFilosofgangen 30
Odense C

Åbningstider
Tir-søn 11-17

Entre pris
Gratis entré