Josephine Baltzersen: NARRATIVE RESONANCE : queer relations
13 okt - 28 okt 2023Betalt indhold Pressemeddelelse: Valør er stolte af at præsentere NARRATIVE RESONANCE : queer relations, en soloudstilling af Josephine Baltzersen, som markerer kunstnerens første soloudstilling i Danmark. Udstillingen viser en serie af nye tegninger og reliefskulpturer, der udforsker intime relationer og rummet mellem mennesker. Med afsæt i historiefortælling søger udstillingen at udfordre etablerede narrativer og inviterer […]
Betalt indhold Pressemeddelelse: Valør er stolte af at præsentere NARRATIVE RESONANCE : queer relations, en soloudstilling af Josephine Baltzersen, som markerer kunstnerens første soloudstilling i Danmark. Udstillingen viser en serie af nye tegninger og reliefskulpturer, der udforsker intime relationer og rummet mellem mennesker. Med afsæt i historiefortælling søger udstillingen at udfordre etablerede narrativer og inviterer […]
info
Betalt indhold
Pressemeddelelse:
Valør er stolte af at præsentere NARRATIVE RESONANCE : queer relations, en soloudstilling af Josephine Baltzersen, som markerer kunstnerens første soloudstilling i Danmark. Udstillingen viser en serie af nye tegninger og reliefskulpturer, der udforsker intime relationer og rummet mellem mennesker. Med afsæt i historiefortælling søger udstillingen at udfordre etablerede narrativer og inviterer til refleksion over relationer, queerkultur og hvem, der definerer de historiske fortællinger.
I 1506 blev den græske skulptur Laocoön og hans sønner fra omkring 42 f.Kr., fundet i Rom. Skulpturen var oprindeligt hugget i hvidt marmor og malet med stærke, farverige pigmenter. Grundet 1500 års slitage var al farve forsvundet, hvilket førte til antagelsen, at den oprindeligt var hvid.
Josephine Baltzersen anvender disse misfortolkninger i historien til at belyse vigtigheden i at være kritisk over for historien.
“Historien er for mig en ret fiktiv størrelse, som skal belyses fra mange perspektiver for at blive hel”
– Josephine Baltzersen.
Som man kan se med fundet af pigmenter på antikkens skulpturer, er facts ikke altid nok. Antikkens skulpturer bliver af mange stadig forbundet med det rene, hvide marmor, selvom de i virkeligheden var i stærke farver. Ofte sker der en selektiv udvælgelse af, hvad der passer ind i den samfundsfortælling, som magthavere ønsker at formidle på det givne tidspunkt.
Baltzersen ønsker med sine værker at stille sig kritisk overfor ensidig formidling af historien og peger i stedet på en kollektiv skabelse af historien, der rummer menneskets forskelligheder. Dette indebærer, at alle har en relevant stemme, der er med til at definere en mere nuanceret, inkluderende og mangfoldig historie. En historieskrivning der afspejler et komplekst moderne samfund.
I udstillingen præsenteres både farverige tegninger og hvide relieffer skabt i akrylplast. Inspireret af queer reality-tv, film og Baltzersens eget liv skildrer værkerne øjeblikke, der har spejlet kunstnerens identitet som en del af en minoritet. En minoritet der traditionelt set ikke har haft en væsentlig stemme i historiefortællingen.
“I min opvækst i forhold til popkultur og tv har jeg ikke følt mig repræsenteret. Det er meget sjældent, at jeg har haft en følelse af tilhørsforhold”
– Josephine Baltzersen.
Flere af motiverne er transformeret fra tegning til relief. Derfor eksisterer motiverne både i farverig pastel og hvid gips, og fortællingen bliver således belyst fra flere perspektiver. Her får fortællingen lov til at udfolde sig i takt med hvilke oplysninger, der gøres tilgængelige. Ligesom farver spillede en vigtig rolle i antikkens skulpturer og bar forskellige betydninger og symbolik, tillægges farver også i dag betydning, for eksempel bruges de som identitetsmarkører.
De farverige tegninger indeholder meget information, der tydeliggør individernes identitet, ligesom når Baltzersen præsenterer sit nye perspektiv på Picassos fortolkninger af Edouard Manets hovedværk Frokost i det grønne fra 1862. Manets værk vakte stor offentlig opmærksomhed og skabte kontroverser på grund af motivet og deres intime relationer.
Picasso blev fascineret af værket i en sådan grad, at han fra 1949 til 1962 skabte mere end 170 fortolkninger af værket, herunder 27 malerier. På den måde tager Picasso ejerskab over fortællingen og rekonstruerer den på ny med nye relationer og nuancer set fra hans perspektiv.
Josephine Baltzersens værker Le Déjeuner sur l’herbe d’apres Manet, d’apres Picasso I og II er en fortolkning i forlængelse af Picassos: En queer fortolkning, der ændrer perspektivet på ny.
Reliefferne arbejder derimod med den tanke at ved at fjerne farvelaget og dets betydning, åbnes der op for, at en bred publikumsgruppe har mulighed for at relatere og definere deres egen fortælling. I værkerne er der fokus på rummet imellem personerne, hvor den uberørte baggrund står i kontrast til de bølgede motiver.
“Det er ret vigtigt for mig, at baggrunden står rent, da det definerer et frit rum. Det er i dette frie rum, mellemrummet mellem individerne, den intime relation og spændingen kan opstå.”
– Josephine Baltzersen.
Josephine Baltzersen (f. 1992, København) tog afgang fra Academy of Fine Arts Vienna med en MFA i 2022. Hun udforsker grænserne mellem klassiske støbe- og trykteknikker med fokus på historiefortælling. Inspireret af antikkens skulpturer og renæssances fortolkninger udfordrer Baltzersen samfundets normer og søger bred repræsentation og inklusion. Hendes værker reflekterer over historiske fortællinger og åbner op for forskellige perspektiver. Baltzersen er en stemme, der bidrager til samtalen om inklusion og repræsentation i kunsten og samfundet som helhed.
Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.
2400 Kbh NV