På samme måde som den historiske surrealisme opstod i kølvandet på en krisetid er det som om, de samfundsmæssige omvæltninger og storpolitiske begivenheder i nutiden har genereret en interesse for individet og for det sjælelige og det sanselige.
Udstillingsprojektet JÆRTEGN skabt i et samarbejde mellem Julie Nord (f. 1970) og Randers Kunstmuseum tager disse højaktuelle tendenser op i dansk kontekst. Udstillingen var oprindeligt tænkt som Nords første museale soloudstilling siden 2013, men ved første møde opstod drømmen om at inddrage historiske værker fra Randers Kunstmuseums samling i udstillingen. Julie Nord har som del af sit kunstneriske greb udvalgt en række malerier, tegninger, akvareller, grafiske værker, skulpturer og objekter fra så forskellige perioder som symbolismen, surrealismen og dadaismen m.m. og inddraget dem i udstillingen. Her vil de gå i dialog med helt nye og nyere værker af Nord. Målet er at afsøge slægtskaber og ligheder på tværs af tid og åbne nye fortolkningsrum.
Udstillingen er bygget op over tre rum, der hver især har karakter af totalinstallation med farver på væggene og tæpper og folier på gulvene. Hvert af rummene har en tematisk overskrift, som på sin vis betegner en rejse ind i sindet, . Arbejdstitlerne for rummene er MELANKOLI, TEGN og DRØMMESYN.
Målet er, at give inspiration til samtaler blandt gæsterne på museet og synliggøre, at en museumssamling er en levende organisme, der altid er i proces og bevægelse, og som hele tiden genaktualiseres gennem mødet med nutidens beskuere. At vores nutid sætter nye drømme ind, der påvirker den måde, vi ser på historisk kunst.
Mødet mellem fortid og nutid vil også tage fysisk form i tre helt nye monumentale collageværker, som museet ønsker at erhverve til samlingen, så de også på sigt kan opleves på museet. Her syes fragmenter og elementer fra de kunsthistoriske værker sammen med nøglemotiver fra Nords eget ikonografiske kartotek og referencer til den nye samfundsmæssige og politiske virkelighed.