Kehnet Nielsen: Den store gestus
17 feb - 8 apr 2018Billedkunstneren Kehnet Nielsen var en af forgrundsfigurerne i 1980ernes heftige maleri.
Billedkunstneren Kehnet Nielsen var en af forgrundsfigurerne i 1980ernes heftige maleri.
Billedkunstneren Kehnet Nielsen var en af forgrundsfigurerne i 1980ernes heftige maleri. For mere end 30 år siden viste udstillingsstedet Tranegården en gruppeudstilling, som i dansk sammenhæng blev skelsættende. Den hed Kniven på hovedet. Titelbilledet var malet af Kehnet Nielsen – et maleri, der nu befinder sig på Statens Museum for Kunst. Med den udstilling fik det såkaldt vilde maleri sit egentlige gennembrud i København, næsten samtidig med at tysk og italiensk heftigt maleri brød igennem på ”Documenta” i Kassel i 1982.
Mange af de meget talentfulde deltagende akademielever fra dengang er i dag etablerede navne, som man kan møde på udstillinger og i museernes samlinger. Maleriet var i de foregående år blevet dømt nærmest ude. Men den opfattelse blev hermed gjort til skamme.
De vildes billeder fremstod som heftigt maleri med figurative indslag, neonfarver, storbyindianere, punkstemning og meget brede armbevægelser – og nogle troede, at der var tale om storm i et glas vand. Men det var mere alvorligt og idébetonet end som så. Og under alle omstændigheder overlevede maleriet, selv om gruppen efter nogle få år spredtes i flere retninger.
Kehnet Nielsen fandt sin retning, da han udviklede et storladent og romantisk maleri i en slags nordisk tradition. Han arbejder undertiden med en antydet figuration, men hans meget stoflige, pastose og gennemarbejdede billeder er i reglen forestillingsløse.
Gennem billedernes titler og ved hjælp af ord, som undertiden indgår i maleriernes flader, er de imidlertid stærkt stemnings- og associationsskabende og båret af en udtalt litterær og kunsthistorisk ballast. Mange af dem er ganske enkelt også vidunderligt smukke – og samtidig mærker man, at der bag hans billeder ligger seriøse overvejelser over ikke alene maling og maleri, men også tilværelsen som sådan. Det er en eksistentiel alvor, der findes i de melankolske farvestrømme i hans store lærreder. Farve og rum – kultur og natur kan siges at være nogle af kodeordene til hans maleri.
Kilde: Sophienholm
2800 Kgs. Lyngby
Tirsdag: 11:00 - 20:00
Onsdag: 11:00 - 20:00
Torsdag: 11:00 - 20:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00
Enkelt: 75 kr.
Studerende: 55 kr.
Pensionister: 55 kr.
Børn og unge under 18 år: gratis
Grupper over 10 personer: 60 kr. pr. person
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja