KIDS – fotoudstilling med billeder af børn

2 dec 2022 - 14 apr 2024

I fotoudstillingen KIDS vrimler det med billeder af børn. Fra børn i matrostøj til uskyldsrene engle og komplekse individer. Poetisk og højaktuel fotoudstilling sætter fokus på skiftende tiders barnesyn. Med udgangspunkt i Kunstmuseum Brandts store fotosamling tager udstillingen den besøgende med ind i barnets verden. Legende børn, triste børn, glade børn og uregerlige børn. Blikket […]

Fryd Frydendahl: Mælkebøtte (Dandelion), 2015. KUNSTMUSEUM BRANDTS. © FRYD FRYDENDAHL & V1 GALLERY.

I fotoudstillingen KIDS vrimler det med billeder af børn. Fra børn i matrostøj til uskyldsrene engle og komplekse individer. Poetisk og højaktuel fotoudstilling sætter fokus på skiftende tiders barnesyn. Med udgangspunkt i Kunstmuseum Brandts store fotosamling tager udstillingen den besøgende med ind i barnets verden. Legende børn, triste børn, glade børn og uregerlige børn. Blikket […]


info

KIDS – fotoudstilling med billeder af børn2 dec 2022 - 14 apr 2024

Fryd Frydendahl: Mælkebøtte (Dandelion), 2015. KUNSTMUSEUM BRANDTS. © FRYD FRYDENDAHL & V1 GALLERY.

I fotoudstillingen KIDS vrimler det med billeder af børn. Fra børn i matrostøj til uskyldsrene engle og komplekse individer. Poetisk og højaktuel fotoudstilling sætter fokus på skiftende tiders barnesyn.

Med udgangspunkt i Kunstmuseum Brandts store fotosamling tager udstillingen den besøgende med ind i barnets verden. Legende børn, triste børn, glade børn og uregerlige børn. Blikket kan virke uskyldigt, eftertænksomt eller ligefrem udfordrende. I udstillingen KIDS kigger vi på børnene gennem fotografernes linse – og de kigger tilbage på os.

Udstillingen viser mere end 90 fotografiske portrætter af børn fra slutningen af 1800-tallet og frem til idag, med hovedvægt på tiden fra 1960 ́erne, hvor fotografier af børn blev allemandseje. I udstillingen bliver de uskyldige, søde og nuttede børnebilleder udfordret af værker, der også viser det eftertænksomme og det utilregnelige blik fra og på barnet.

Et foranderligt barnesyn

Barnesynet ændrede sig for alvor, da oplysningstidens filosoffer gjorde op med holdningen om, at børn skulle ses, men ikke høres. Filosoffen Jean-Jacques Rousseau satte ord på, at alle børn var født naturligt uskyldige, søde og gode, og netop derfor var børneopdragelsen et stort ansvar, fordi man derigennem prægede det uskyldige barn i sin egen voksne ånd. Omsorg og leg kom i fokus, og man begyndte at se en stor værdi i barnets uskyld, en værdi, som de voksne endda kunne lære af.

Herhjemme blev den nye tids barnesyn, der også kaldes ‘det romantiske barn’, særligt tydeligt i den danske 1700-tals maler Jens Juels mange portrætter. Her gengav Juel, i modsætning til tidligere, børn som netop børn og ikke som små voksne: med løst tøj, røde kinder og et frisk glimt i øjet.

Samtidig med, at en del af kunsternes børneskildringer spejler samfundets dominerende børneidealer, går andre imod og kaster lys over de komplekse realiteter, der også kan præge barndommen. Det gælder f.eks. fotografen Sally Mann, der er en del af udstillingen og som siden 1990’erne har skabt stor debat ved at udfordre forestillingen om det uskyldige, idylliserede barn. I sine skildringer af sine egne børn nøgne, har Sally Mann været med til at sætte fokus på grænserne for, hvad der overhovedet er et acceptabelt barnebillede.

Børn af i dag

Aldrig har børn været så fotograferede, som børn i den vestlige verden er i dag. Vores smartphones gemmer på kameraruller og fotoalbums fyldt med billeder af de børn, vi holder af. Selvom flere og flere forældre i disse år bliver mere påpasselige med at dele billeder af deres børn med omverdenen, er der stadig mange der deler ud af et, ofte rosenrødt, familie – og børneliv på de sociale medier.

Igennem de senere år er børns mistrivsel begyndt at fylde mere og mere i den offentlige debat. I en statistik fra Landspatientregistret fra 2022 fremgår det, at der mellem 2012 og 2021 har været en stigning på 37 % i antallet af børn, der får stillet en psykisk diagnose.

“Vi håber, at udstillingen vil danne klangbund for gode samtaler om skiftende tiders barnesyn og børneliv i dag. Børns trivsel, men også børns måde at være børn på, er et vigtigt emne. Selvom det romantiske barn stadig dominerer nutidens barneideal, er vi i dag heldigvis blevet bedre til også at rumme komplekse børn: de udadreagerende børn, de stille børn og børn med diagnoser. I KIDS møder man billeder af børn, der ikke entydigt giver ét syn på barnet, men kan minde os om, at der er lige så mange måder at være barn på – som der er børn”, siger direktør for Kunstmuseum Brandts, Stine Høholt.

KIDS rummer værker af både danske og internationale fotografer samt historiske fotografier. Alt sammen fra Kunstmuseum Brandts samling, herunder værker af en række af kunstfotografiets fornemste udøvere som Antanas Sutkus, Dag Alveng, Sally Mann og William Eggleston. I udstillingen kan man også opleve nogle af Kunstmuseums Brandts’ nyeste erhvervelser, herunder ti værker fra Fryd Frydendahls serie Nephews og Rasmus Røhlings videoværk Hodegetria, der begge præsenteres på museet for første gang.

 

Kilde: Kunstmuseum Brandts


Adresse
Kunstmuseum BrandtsAmfipladsen 7
5000 Odense C

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 20:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 17:00

Entre pris
Entrépriser – alle dage
Voksen 135,- (inkl. sanseudstilling)
Børn (0-17 år) 0,-
Studerende 75,-
Grupper (min. 12 pers.) 95,-
Sanseudstilling børn 40,- (skolebørn kr. 20, og undervisere kr. 50,-)