Kjeld Ulrich: MOMENTS
23 apr - 28 maj 2022Der er nok at fejre. Siden uddannelsen ved Det Fynske Kunstakademi 1972-1976 har han sat sine kunstneriske fodspor på flere kontinenter, og han er repræsenteret på gallerier i blandt andet USA, Holland, Sverige og i det Frankrig, han ad flere omgange kaldte hjem. Han har været omkring. Men der er ingen lauerbærhvile eller pensionsdrømme at […]
Der er nok at fejre. Siden uddannelsen ved Det Fynske Kunstakademi 1972-1976 har han sat sine kunstneriske fodspor på flere kontinenter, og han er repræsenteret på gallerier i blandt andet USA, Holland, Sverige og i det Frankrig, han ad flere omgange kaldte hjem. Han har været omkring. Men der er ingen lauerbærhvile eller pensionsdrømme at […]
Der er nok at fejre. Siden uddannelsen ved Det Fynske Kunstakademi 1972-1976 har han sat sine kunstneriske fodspor på flere kontinenter, og han er repræsenteret på gallerier i blandt andet USA, Holland, Sverige og i det Frankrig, han ad flere omgange kaldte hjem. Han har været omkring. Men der er ingen lauerbærhvile eller pensionsdrømme at spore hos den 80-årige kunstner.
Hans primære materiale er akrylen, men en tidlig introduktion til koldnålsradering har haft afgørende betydning for den vekselvirkning mellem maleri og grafik, der er kendetegnende for Ulrichs ekspressionistiske og symbolmættede formsprog.
Farveskalaen er minimalistisk, men spænder fra delikate pasteller til den sorteste sorte. En karakteristisk sammenstilling af modpoler, der løber som en rød tråd gennem hans værker: polernes påvirkning af hinanden og et forsøg på at skabe balance.
Livet minder os om døden, mørket om lyset og sorgen om glæden.
Ulrichs værker rummer figurative elementer, som vidner om et internationalt udsyn: tekstbidder af det franske sprog, kaktuslignende vækster, store fugle og tyrekroppe og -kranier. Og så repræsentationer af nøgne, feminine figurer som den helt store genganger og uopslidelige muse. Den ultimative bløde form mod lærredets hårde kvadrat. Buet i forhold til kantet. For som han siger:
“Jeg forstår hverken det udflydende eller det lige, hvis ikke det indgår i en forbindelse med sin modpol.“
Kilde: Galleri Sandberg