Kristian B Johansson: Divided and Annexed (Patterns of Security)

22 sep - 14 okt 2017

Udstillingen tager udgangspunkt i bogværket ”Patterns of Security” af Kristian B. Johansson.

Når kunstbiennalerne på den ene side taler lige ind i globaliseringens neoliberale tidsalder, kan de så samtidig være kritiske? Thierry Geoffroy er en kunstner, der ved flere lejligheder har sat spørgsmålstegn ved biennalenernes struktur. Foto: Colonel

Udstillingen tager udgangspunkt i bogværket ”Patterns of Security” af Kristian B. Johansson.


info

Kristian B Johansson: Divided and Annexed (Patterns of Security)22 sep - 14 okt 2017

Udstillingen tager udgangspunkt i bogværket Patterns of Security af Kristian B. Johansson.

Om udstillingen
I 2015 var jeg på et længere ophold i Myanmar for at undersøge printkulturen i det censurerede land. I Myanmar kopierer man alt. Meget af popmusikken er lavet ved at sætte burmesiske sangtekster på instrumentaler af kendt vestlig popmusik. Der er printbutikker, hvor man kopierer hele bøger eller får printet og bundet PDF’er. Det meste tøj af kendte vestlige mærker er kopier fra Kina og der er hele gader til kopiering af film. På gaden er der boder med tusindvis af kopibøger, som bliver samlet og syet på fortovet og ved en af disse boder, fandt jeg tre bøger, som med det samme vakte min interesse. Disse bøger er en form for kataloger omhandlende opbygning og æstetik af hegn, gitre og porte fra forskellige lande i regionen. Bøgerne har jeg samlet til en bog og er kopieret igen.

Udstillingen tager udgangspunkt i bogværket Patterns of Security af Kristian B. Johansson

Bøgerne består mest af mønstre, som normalt ikke interesserer mig, men når de har en funktion og bliver kontekstualiseret er det anderledes. I Danmark er indhegningsæstetik ofte minimal og ren. Vi har så meget tillid til hinanden at det kun bruges, hvis det er yderst nødvendigt. I andre lande har man tradition for at gitre og porte også bruges som en form for udsmykning og hvorfor ikke udsmykke, så man glemmer symbolikken?

Udstillingen består af forskellige udsnit, taget fra bogen. Udsnittene er valgt med henblik på at bruge bogen efter hensigten. Motiverne har 3 dimensioner, men mister dog deres funktionalitet, samtidigt viser de forskellige kultures æstetiske valg og stilarter. Disse udsnit er skåret ud med lasercutter i forskellige materialer. Motiver lavet på lasercutter bliver ofte meget rene og designede. Men til dette projekt, hvor motiverne er hentet fra pixilerede scanninger giver det udtrykket en form for særhed, som ikke er så stringent som oftest ses ved brug af teknologien.

Inden for Mahayana buddhismen mener man at, jo mere objekter og subjekter kopieres, jo tættere kommer de på essensløshed. Der menes at det er i essensløsheden, at befrielse og oplysning findes. Jeg tror ikke på originalitet, men at alt kommer fra noget andet. På måden et barn lærer at gå og tale, til en virus der reproducerer sig selv for at ødelægge så mange computersystemer som muligt. Kopiering kan også ses som en form for vold. Vold mod ejendomsret og andre finansielle privilegier. Det er vel det, hegn er til for at beskytte os mod?

Om kunstneren
Kristian B Johansson (f. 1985) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2013 og deltog samme år på Skowhegan School og Painting and Sculpture i Maine, USA. Kristian B Johansson har udstillet i ind- og udland, blandt andet i Odense, København, Berlin, New York, Ankara og Stockholm. Medgrundlægger af trykkeriet/forlaget KLD Repro med Wilfred Wagner og grundlægger af forlaget KBJ Publishing.

Kilde: Danske Grafikeres Hus


Adresse
Danske Grafikeres HusSølvgade 14
1307 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 13-17
Fredag: 13-17
Lørdag: 11-15
Søndag: 11-15

Entre pris
Gratis entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja