Oplev en af Danmarks mest markante feministiske kunstnere, hvis enestående univers undersøger hjemmet som feministisk kampplads fuld af skønhed, frihed og revolutionær handling.
Rummet og tingene giver et hidtil uset blik ind i Adler Petersens imponerende skaberværk og dykker ned i hendes banebrydende karriere fra slutningen af 1960'erne og frem. Med fokus på hendes eksperimenterende arbejde med fotografi, film og tekst, fremhæver udstillingen centrale værker som for eksempel Dagbog fra mørkekammeret på Eks-Skolens Trykkeri (1974), Opsatser (1976) og det ikoniske samarbejde med Bjørn Nørgaard, Den kvindelige Kristus (1969).
I Rummet og tingene samles sjældent viste værker, hvor Adler Petersens fascination af rum og ting står centralt. Hendes skarpe blik på kærlighed, parforhold og samfundets strukturer kommer til udtryk på en måde, som både er personlig og universel, poetisk og politisk. Adler Petersen har en særlig evne til at give hverdagens rum og ting nye, poetiske betydninger, og hendes værker formår at forbinde det intime med det kritiske.
Det er et gennemgående særkende i mange af hendes værker – blandt andet i hendes fotografiske værkserie Soltegninger (1977-1979), hvor hun enkelt og fokuseret dokumenterer lysindfald i sit hjem og atelier. Her fanger fotografierne de forbigående mønstre og skygger på vægge, gulve og genstande, som sollysets indtrængen i rummet skaber. På den måde forvandles et umiddelbart simpelt hverdagsfænomen til flygtige, sarte og næsten intime billeder, fulde af forandring og rumlige relationer.
Kilde:
Den Sorte Diamant,
Den Sorte Diamant,