Lise Tovesdatter Skou: Destituent Bodies?

13 jan - 10 mar 2024

Anbefalet under Det skal du se! uge 2 Betalt indhold Pressemeddelelse: Galleri Image præsenterer en nyproduceret udstilling af video- og performancekunstneren Lise Tovesdatter Skou. Udstillingen Destiuent Bodies? handler om arbejde, individualitet og forsøg på tilpasning til de livsvilkår, der følger med en kapitalistisk samfundsform. Destituent Bodies? består af to hovedværker. Værket Fight till the death […]

Fighting till death with clubs. Lise Tovesdatter Skou. Dokumentationsfoto: Frida Gregersen, 2023.

Anbefalet under Det skal du se! uge 2 Betalt indhold Pressemeddelelse: Galleri Image præsenterer en nyproduceret udstilling af video- og performancekunstneren Lise Tovesdatter Skou. Udstillingen Destiuent Bodies? handler om arbejde, individualitet og forsøg på tilpasning til de livsvilkår, der følger med en kapitalistisk samfundsform. Destituent Bodies? består af to hovedværker. Værket Fight till the death […]


info

Lise Tovesdatter Skou: Destituent Bodies?13 jan - 10 mar 2024

Fighting till death with clubs. Lise Tovesdatter Skou. Dokumentationsfoto: Frida Gregersen, 2023.

Anbefalet under Det skal du se! uge 2

Betalt indhold

Pressemeddelelse:

Galleri Image præsenterer en nyproduceret udstilling af video- og performancekunstneren Lise Tovesdatter Skou. Udstillingen Destiuent Bodies? handler om arbejde, individualitet og forsøg på tilpasning til de livsvilkår, der følger med en kapitalistisk samfundsform.

Destituent Bodies? består af to hovedværker. Værket Fight till the death with clubs skildrer alles kamp mod alle i et voldeligt og pågående billedsprog. Her tages afsæt i den skotske økonom Adam Smiths ideer om selvopholdelsesdrift, som han i sit hovedværk Wealth of Nations (1776) formulerede: “All our actions stem from self interest and the world turns because of financial gain”. I en videoinstallation, der kører sideløbende på fem skærme, skildres fem forskellige mennesker, alle iklædt skjorte, slips og jakkesæt, som står sunket ned til knæene i mudder, mens de udkæmper en konstant kamp mod hinanden. Værket har sit udspring i Francisco Goyas maleri Duelo a garrotazos fra 1820-23: et værk, der netop kan tolkes som en kritik af kapitalismens grundvilkår.

Udstillingens andet værk har titlen Gestures of care becoming a warrior. Også dette værk er skabt specifikt til udstillingen, men udgår fra en serie af performanceværker, som Lise Tovesdatter Skou har arbejdet på siden 2019. Værkserien handler om værdien af det skjulte omsorgs- og vedligeholdelsesarbejde, som normalt kun bliver bemærket, hvis det mangler at blive gjort. I de tidligere udgaver af Gestures of care becoming a warrior gør en flok anonyme kroppe rent. De er blevet udstyret med en stor papiraffaldssæk over hovedet, der hæmmer deres udfoldelse. Deres sanseapparat er på overarbejde, og for at finde vej må de famle sig omkring i blinde.

Til udstillingen på Galleri Image har Lise Tovesdatter Skou løsrevet et enkelt individ fra flokken af anonyme kroppe og har installeret hende i et hvidt rum uden konturer. Her kan vi følge, hvordan kvinden tager magt over sin egen historie og slutteligt insisterer på tilbagetrækning og hvile, som omsorgs- og vedligeholdelsesarbejde ellers aldrig rigtig tillader.

En væsentlig pointe hos Lise Tovesdatter Skou er, at menneskets kamp for sin egen eksistens og ringeagtelsen af en stor del af det arbejde, som mennesker – og navnlig kvinder – udfører, er en historie, der gentager sig. Dette understreger hun ved at flytte et performativt værk som Gestures of care becoming a warrior ud af performancegenrens stedsbundethed og realtid og over i videomediets konstante loop.

Med udstillingstitlen Destituent Bodies? henviser Lise Tovesdatter Skou desuden til den italienske filosof Giorgio Agambens begreb ’destitution’, der står i modsætning til det mere tryghedsskabende ’konstitution’. Destituent Bodies er kroppe uden tilstand. Når individet destitueres, bliver det dermed på den ene side reduceret til en krop, der ikke gavner samfundet. På den anden side åbner titlen imidlertid også for destitution som et aktivt fravalg; en insisteren på egenomsorg og dermed en frisættelse af individet fra det kapitalistiske samfunds hamsterhjul. En frisættelse, der i sidste ende kan bane vejen for en bredere forståelse af, hvad menneskets potentiale er – og dermed måske også for en samfundsstruktur, der levner plads til neurodiversitet, sårbarhed og andre kroppe end de konventionelt funktionelle.

Lise Tovesdatter Skou (f. 1966) er en dansk performance- og videokunstner uddannet fra Aarhus Universitet, Det Fynske Kunstakademi og Whitney Independent Study Programme i New York. Hun blev færdiguddannet i 2004 og har jævnligt udstillet og performet i både ind- og udland; bl.a. på Museum Of Modern Art, Warszawa (2016); Pori Art Museum, Finland (2014); Freies Museum, Berlin (2012); Kunsthal Aarhus (2018 og 2014); Bucharest Biennale (2010); Overgaden (2009); Nordic Biennal for Contemporary Art, Göteborg (2003); ARoS Aarhus Kunstmuseum (2001) og senest Quote – Unquote, Bucharest (2022) og Sixty Eight Art Institute (2023) performance festival Vega Arts (2023).

Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.


Adresse
Galleri ImageVestergade 29
8000 Aarhus C

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 13:00 - 17:00
Onsdag: 13:00 - 17:00
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 13:00 - 17:00
Søndag: 13:00 - 17:00

Entre pris
Gratis entré