Gallery Poulsen er stolte af at præsentere Koti, galleriets anden soloudstilling med den canadiske kunstner Martin Wittfooth (f. 1981). Koti betyder ”hjem” på finsk, og danner rammeforståelsen for denne nye serie af værker, hvor Wittfooth går i dialog med både metode og motiv. Udstillingen rummer en personlig refleksion over kunstnerens eget hjem og åbner samtidig op for en bredere kommentar til vores fælles hjem – Jorden.
Martin Wittfooth, der har rødder i både Finland, Canada og USA, trækker på sine mange oplevelser og erfaringer fra at have boet på forskellige steder i verden og undersøger i Koti både klassiske malertraditioner fra Nord- og Østeuropa og aktuelle temaer som naturens tilstand og menneskets forhold til miljøet.
I Koti inviteres vi til at reflektere over balancen mellem civilisation og natur – eller manglen på samme. Gennem allegoriske
fortællinger, dyreskikkelser og syntetiske landskaber skaber Wittfooth en visuel verden, der belyser naturens skrøbelighed. Hans
værker åbner døren for en refleksion over, hvad "hjem" egentligt betyder, og hvordan vi forholder os til det. Under overfladen
fornemmes en kritisk kommentar og hans værker fungerer som et visuelt vidnesbyrd om den ubalance, mennesket har skabt i
forhold til naturen. I Wittfooth’s værker er det dog dyrene, der er i fokus. De fremstår som stærke aktører i et ellers usikkert
menneskeskabt narrativ og trækker på referencer til Wittfooth’s tidligere arbejde med temaet shamanisme. Dyrene kan ses som
en form for ”dåseåbnere” for en dybere dialog med naturen – både den natur, vi finder i os selv, og den der findes udenfor os. I
den shamanistisk billedsymbolik fungerer dyrene som ikoner, der besidder kræfter, som kan hjælpe os med at frigøre os fra den
nuværende tilstand. Vi opfordres til at stille os kritiske overfor de ideologier, vi lever med – politiske, økonomiske eller religiøse.
fortællinger, dyreskikkelser og syntetiske landskaber skaber Wittfooth en visuel verden, der belyser naturens skrøbelighed. Hans
værker åbner døren for en refleksion over, hvad "hjem" egentligt betyder, og hvordan vi forholder os til det. Under overfladen
fornemmes en kritisk kommentar og hans værker fungerer som et visuelt vidnesbyrd om den ubalance, mennesket har skabt i
forhold til naturen. I Wittfooth’s værker er det dog dyrene, der er i fokus. De fremstår som stærke aktører i et ellers usikkert
menneskeskabt narrativ og trækker på referencer til Wittfooth’s tidligere arbejde med temaet shamanisme. Dyrene kan ses som
en form for ”dåseåbnere” for en dybere dialog med naturen – både den natur, vi finder i os selv, og den der findes udenfor os. I
den shamanistisk billedsymbolik fungerer dyrene som ikoner, der besidder kræfter, som kan hjælpe os med at frigøre os fra den
nuværende tilstand. Vi opfordres til at stille os kritiske overfor de ideologier, vi lever med – politiske, økonomiske eller religiøse.
I Wittfooth’s værker er naturen trådt i baggrunden og blevet frataget sin oprindelige kraft. Der hersker en følelse af forfald,
hvor menneskets skødesløse misbrug af naturen har efterladt en verden præget af forurening og plastikaffald.
Man kan fristes til at sige, at han i Koti genbesøger temaer fra sine tidligere værker, hvor dyreskikkelserne fremstår som besjælede
og kraftfulde karakterer i kontrast til den egoistiske tendens i det moderne samfund. Koti indeholder 10 store oliemalerier, der hver
især bærer Wittfooth’s vision om en verden i forandring.
hvor menneskets skødesløse misbrug af naturen har efterladt en verden præget af forurening og plastikaffald.
Man kan fristes til at sige, at han i Koti genbesøger temaer fra sine tidligere værker, hvor dyreskikkelserne fremstår som besjælede
og kraftfulde karakterer i kontrast til den egoistiske tendens i det moderne samfund. Koti indeholder 10 store oliemalerier, der hver
især bærer Wittfooth’s vision om en verden i forandring.
Kilde:
Gallery Poulsen
Gallery Poulsen