Melanie Daniel: Springflare

3 maj - 31 maj 2024

Tekstillignende mønstre, detaljerige overflader og saftige farver gør hendes værker til visuelle symfonier, der altid synes at have noget nyt at byde på.

Melanie Daniel, BLUE SPRUCE AT THE CROSSROADS

Tekstillignende mønstre, detaljerige overflader og saftige farver gør hendes værker til visuelle symfonier, der altid synes at have noget nyt at byde på.


info

Melanie Daniel: Springflare3 maj - 31 maj 2024

Galleri Christoffer Egelund er stolte af at kunne præsentere udstillingen Springflare med den canadiske kunstner Melanie Daniel. Melanie Daniels farverige kunst understreger med sine mange detaljer naturens skønhed – og hvor hurtigt, vi skal agere, hvis vi vil bevare den for eftertiden. Udstillingen, der er kunstnerens anden soloudstilling i galleriet, består af nye malerier på lærred og kan opleves i Bredgade 75 fra 3.-31. maj 2024.
Melanie Daniels kunst inviterer beskueren ind i en rig og kompleks verden. Tekstillignende mønstre, detaljerige overflader og saftige farver gør hendes værker til visuelle symfonier, der altid synes at have noget nyt at byde på. Som titlen Springflare antyder, bliver lærredet i Melanie Daniels hænder som en blussende ild fyldt med farve og energi – med forårets forandringspotentiale.
Daniels fokus er naturen. Bløde bakker og dybe skove pryder hendes lærreder, mens ugler, ulve, ræve, og kaniner møder beskuerens blik. I denne verden har alt en betydning. Som Daniel forklarer: ”Der er meget ensomhed i mine værker, noget meditativt. Det er vigtigt for mig at lade hvert element få den plads, det fortjener. Hvert eneste penselstrøg på billedfladen og hvert eneste lille væsen eller plante har noget at sige, og de har alle lige stor værdi. Der er ikke noget hierarki til stede i mine malerier – for den lysende måne og den fine, skrøbelige blomst er lige meget del af livets system.”
Hver eneste gren og hvert eneste blad er på kærlig vis gengivet ned i mindste detalje – en understregelse af, at hvert levende væsen er et univers i sig selv. Ved at vise os naturens skønhed på så eksplosiv og spektakulær en måde ønsker kunstneren at få os til at føle, at naturen omfavner os – og at vi stadig har en chance for at genskabe dens balance og rette op på den skade, vi har forvoldt. Mønstrenes variation og taktilitet ansporer os til at genfinde forbindelsen til vores følesans og til den fysiske verden. Mens dyrene optager lærredernes naturrum med største selvfølgelighed, er mennesker kun til stede i værkerne som skygger, fjerne eller kamuflerede figurer og forladte objekter – en påmindelse om, at vi mennesker kun er en lille del af meget større system. I dette større billede finder man en række dyr, men især uglen spiller en vigtig rolle i Melanie Daniels kunst. Uglen har gennem historien været symbol for viden, visdom, transformation og død. Som Daniel siger: ”Jeg ser uglen som et foruroligende varsel om fremtidige begivenheder – om menneskehedens sidste chance for at redde planeten. Vi bliver nødt til at gøre det af med vores vante måder at tænke på, hvis vi vil gøre os håb om at kunne skabe så store forandringer, som der skal til for at genskabe en normal, sund og rask balance i verden. Det kan indebære en række ting i kombination, herunder teknologisk udvikling, men især et skifte væk fra den indstilling, at mennesket er naturen overlegent. Beskedenhed og taknemmelighed ville være en god start – og det samme ville det kun at tage, hvad vi behøver.”
Det digitale spiller også en rolle i nogle af landskaberne. I The Arrangement er blomstervaser prydet med letgenkendelige digitale ikoner, herunder Google Chromes ”ingen forbindelse”-dinosaur, blevet efterladt i en lysning i skoven. Nogen har været her, kunstfærdigt arrangeret de mystiske vaser, og er derefter blot gået igen. Umage elementer popper op på de mest usandsynlige steder, på samme måde som menneskeheden har fået sneget sin tilstedeværelse ind i selv de mest afsidesliggende skove. Antropomorfe skygger breder sig over bakkerne (Thread a Path Among the Trees); planter efterligner kaninørers og rævekæbers form (Dune Bunnies og Through the Rustling Leaves); stenagtige mænd vandrer gennem skovens lysninger (Spring Rights the Winter Wrongs). Liv og mening er overalt, men levende væsener muterer og antager en hybridtilværelse. Der foregår en slags udligning af forskelle i disse værker; teknologi; klassisk græsk kultur; flora og fauna må alle tilpasse sig den stærkt foranderlige verden hvis de ikke vil lide samme skæbne som dinosaurerne.
Klassiske statuer står gemt mellem grene og slyngplanter, næsten opslugt af det bølgende vildnis. I Etched in Sunlight er Afrodite, den græske gudinde for skønhed, kærlighed, seksualitet og fertilitet blevet forladt i en frodig have fuld af blomster og slyngplanter. Kunne det blive vores egen kulturs skæbne – og ville det være så skidt at lade myrer og blomster tage dens plads?
Melanie Daniel (f. 1972 i Victoria, British Columbia) er en internationalt anerkendt canadisk kunstner. Hun har udstillet på gallerier og museer over hele verden i bl.a. New York (US), LA (US), Miami (US), London (UK), Lyon (FR), Montreal (CA) Christchurch (NZ), Stockholm (SE) and Copenhagen (DK). Hun er uddannet BA i videnskab, litteratur og filosofi, uddannet BFA og MFA og har modtaget stipendier fra The Pollock-Krasner Foundation, The New York Foundation for the Arts, The Creative Capital, og har modtaget The NARS Foundation Residency i New York. Hendes kunst kan findes i private og offentlige samlinger over hele verden, herunder i The Harvard Business School Collection og The Brandes Family Art Collection, og hun har deltaget i interviews og publikationer på bl.a. CBC/Radio Canada, i Frieze Magazine, og i Newsweek Magazine.
Kilde:
Galleri Christoffer Egelund

Adresse
Galleri Christoffer EgelundBredgade 75
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 15:00 - 18:00
Torsdag: 15:00 - 18:00
Fredag: 15:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré