Mellem myte og virkelighed. Willumsen. Gauguin. Lilja.

5 nov 2022 - 19 feb 2023

I Mellem myte og virkelighed møder man tre kunstnere, der trods forskel i tid og vilkår er fælles om interessen for de store mytiske fortællinger, det fabulerende, fantasifulde og en eksperimenterende tilgang til arbejdet med leret og glasurer. Selvlærte med fælles passion Ingen af de tre kunstnere er uddannede keramikere. Til gengæld bringer de andre […]

J. F. Willumsen: En nyfødt, 1981. Foto: Ole Akhøj.

I Mellem myte og virkelighed møder man tre kunstnere, der trods forskel i tid og vilkår er fælles om interessen for de store mytiske fortællinger, det fabulerende, fantasifulde og en eksperimenterende tilgang til arbejdet med leret og glasurer. Selvlærte med fælles passion Ingen af de tre kunstnere er uddannede keramikere. Til gengæld bringer de andre […]


info

Mellem myte og virkelighed. Willumsen. Gauguin. Lilja.5 nov 2022 - 19 feb 2023

J. F. Willumsen: En nyfødt, 1981. Foto: Ole Akhøj.

I Mellem myte og virkelighed møder man tre kunstnere, der trods forskel i tid og vilkår er fælles om interessen for de store mytiske fortællinger, det fabulerende, fantasifulde og en eksperimenterende tilgang til arbejdet med leret og glasurer.

Selvlærte med fælles passion
Ingen af de tre kunstnere er uddannede keramikere. Til gengæld bringer de andre håndværksmæssige og kunstneriske erfaringer med sig, når de udtrykker sig i keramik. Deres arbejde i ler er i høj grad selvlært, og deres tilgang til mediet er frem for alt eksperimenterende. Drevet, som de er, af en fælles nysgerrighed efter at udforske keramikkens form- og udtryksmuligheder i grænsefladerne mellem brugsobjekt og skulptur.

Jean René Gauguin (søn af maleren Paul Gauguin og danske Mette Gad) arbejdede i starten af sin karriere med skulpturer i træ og bronze, men efter 1921 kom han mere og mere til at udtrykke sig i leret og glasurerne.

J. F. Willumsen var primært maler, da han gik i gang med leret i årene 1891-1900 og imponerer med sin modige, autodidakte tilgang. Hans intense, farvestrålende glasurer og de ambitiøse formgivninger bliver banebrydende i dansk keramik.

Mere end 100 år senere sidder Klara Lilja på Willumsens Museum og fordyber sig indgående i Willumsens glasurbøger, og her sætter hun sig for at genskabe nogle af hans glasurer. Det var da også netop et glasurkursus på Kunstakademiet, der fik Lilja til at skifte fra foto- og videomedie til keramikken. I sit arbejde inddrager hun blandt andet elementer fra fantasy, japansk manga og computerspil. Her er hun optaget af worldbuilding, et begreb, der ofte forbindes med fantasy-genren og betegner ideen om at skabe sit eget univers, hvor man selv bestemmer naturlovene, biologien og naturen.

Fælles om det storslåede og fabulerende
Koblingen til Jean Renè Gauguin kan synes knap så indlysende, og så alligevel. Lilja kan godt spejle sig i hans vildt fabulerende og groteske stil, fyldt med drama, sammenfiltrede kroppe af fauner og nymfer, sportsudøvere og dyrefigurer. Her smelter antikkens myter sammen med sydamerikansk oldtidskunst til et moderne og nyt, keramisk formsprog.

Hos både Willumsen, Gauguin og Lilja finder man kombinationen af noget storslået og skævt. Deres eksperimenterende tilgang til keramikken bringer det keramiske formsprog i helt nye retninger.

 

Kilde: Willumsens Museum


Adresse
Willumsens MuseumJenriksvej 4
3600 Frederikssund

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 17:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00

Entre pris
Billetpriser
Voksen: 80 kr.
Pensionist: 80 kr.
Barn 0-17 år: Gratis adgang
Studerende: 50 kr.
Grupper (min. 10 pers): 70 kr. pr. person
Medlemskab af Kunstklub (Personligt): 199 kr.
Medlemskab af Kunstklub (1+1): 399 kr.
Medlemskab af Kunstklub (Studerende): 99,-