Natur – spor & spejlinger

26 sep 2021 - 13 mar 2022

En kæmpefrø blandt åkander, en sovende hund omgivet af røde æbler, en nysgerrig og uskyldig mink, der kigger lige på dig med en blomst mellem poterne. Det er en dragende og eventyrlig verden, der møder gæsterne i CLAYs nye udstilling, Natur. Spor & Spejlinger. Museet har med udstillingen valgt at sætte Manuel Canu, Malene Hartmann […]

Malene Hartmann Rasmusen: Søen, 2017-2021. Foto Sylvain Deleu.

En kæmpefrø blandt åkander, en sovende hund omgivet af røde æbler, en nysgerrig og uskyldig mink, der kigger lige på dig med en blomst mellem poterne. Det er en dragende og eventyrlig verden, der møder gæsterne i CLAYs nye udstilling, Natur. Spor & Spejlinger. Museet har med udstillingen valgt at sætte Manuel Canu, Malene Hartmann […]


info

Natur – spor & spejlinger26 sep 2021 - 13 mar 2022

En kæmpefrø blandt åkander, en sovende hund omgivet af røde æbler, en nysgerrig og uskyldig mink, der kigger lige på dig med en blomst mellem poterne. Det er en dragende og eventyrlig verden, der møder gæsterne i CLAYs nye udstilling, Natur. Spor & Spejlinger.

Museet har med udstillingen valgt at sætte Manuel Canu, Malene Hartmann Rasmussen og Marianne Nielsen i stævne for at undersøge, hvordan de som samtidskunstnere arbejder med naturen som inspirationskilde i keramikken.
Alle tre henter deres inspiration i naturen, men angriber emnet fra vidt forskellige ståsteder. Den ene tager udgangspunkt i den arkitekturhistoriske brug af naturen som ornament, den anden fortæller næsten surrealistiske historier med leret, mens den tredje undersøger naturen som fænomen.

Malene Hartmann Rasmusen: Søen, 2017-2021. Foto Sylvain Deleu.

Udstillingen giver dermed et interessant blik på menneskets forhold til naturen i dag, sat i historisk perspektiv i form af værker af to af de helt store fortolkere af naturen i Skønvirkeperioden, nemlig Fanny Garde og Effie Hegermann-Lindencrone.

Tre kunstnere – tre indgangsvinkler

Malene Hartmann Rasmussens arbejde er naturligt forbundet til Fanny Garde og Effie Hegermann-Lindencrones kunst, da hun lige siden uddannelsen på Keramikskolen på Bornholm har haft naturen som det centrale omdrejningspunkt. Hendes værker er samlet i små tableauer, hvor blæretang og blæksprutter, blomster, svampe og dyr fortæller historier, der med fantasi, skønhed og en god portion humor trækker tråde til eventyrenes og folketroens verden.

Mindre smukt bliver det ikke, når man bevæger sig ind i Marianne Nielsens univers. Med planterne som udgangspunkt studerer hun forholdet mellem natur og kultur, som når blomster plukkes og arrangeres i buketter samt det grundlæggende paradoks at gengive noget så forgængeligt som blomster i et bestandigt materiale som keramik.

Udstillingens sidste afdeling domineres af det monumentale værk, Altar, hvor Manuel Canu på stedet har opbygget et alter af et ton rødler. Manuel Canu har italiensk baggrund, er uddannet keramiker fra Bath Spa University i England og bosiddende i København. I denne udstilling har han ladet sig særligt inspirere af Effie Hegermann-Lindencrones grundige studier af tang, som kom til udtryk både i akvarel og keramik. Hos Manuel Canu opleves tangmotivet i en række store, mørke tegninger, der giver fornemmelsen af at være under vand. Tegningerne danner udgangspunkt for hans keramiske relieffer og den store lerinstallation.

Kilde: CLAY


Adresse
CLAY Keramikmuseum DanmarkKongebrovej 42
5500 Middelfart

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 17:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00

Entre pris
Voksen
DKK 130,-
Gruppebillet (ved min. 20 personer)*
DKK 120,-
Studerende med studiekort
DKK 65,-
Børn og unge u. 18 år
GRATIS
Adgang til butik og café
GRATIS