Nicky Sparre-Ulrich: APERY
19 jan - 24 feb 2018I APERY, Nicky Sparre-Ulrichs anden soloudstilling hos Gether Contemporary, undersøger han de grundlæggende spørgsmål om kunstens autenticitet og oprindelse, og dens vej mod abstraktionen.
I APERY, Nicky Sparre-Ulrichs anden soloudstilling hos Gether Contemporary, undersøger han de grundlæggende spørgsmål om kunstens autenticitet og oprindelse, og dens vej mod abstraktionen.
Anbefalet under Det skal du se! uge 3
I APERY, Nicky Sparre-Ulrichs anden soloudstilling hos Gether Contemporary, undersøger han de grundlæggende spørgsmål om kunstens autenticitet og oprindelse, og dens vej mod abstraktionen.
Centralt i Sparre-Ulrichs kunst ligger en interesse og undersøgelse af den kulturelle udveksling mellem Afrika og den Vestlige verden. Hvordan vores visuelle sprog præges af strømninger udefra, og omvendt hvilken indflydelse vi selv har på andre kulturer.
Gennem brugen af en variation af forskellige grafiske medier, tager APERY udgangspunkt i den marokkanske tæppevævertradition og dens indflydelse på modernismen og tilbage igen. Med deres geometriske mønstre og brug af klare farver, kom de marokkanske tæpper i begyndelsen af det 20. århundrede til at virke, som en stor inspirationskilde for en række af de modernistiske kunstnere, arkitekter, og designere. Et løsrevet og selvstændigt kulturområde udtrykte sig visuelt i det reducerede sprog, som var centralt for modernismens filosofiske tankegang om skønhed gennem klarhed og funktionalitet.
Adskillige modernister lod sig direkte inspirere af de marokkanske tæpper, og deres indflydelse på formgivning og udtryk kan således tydeligt spores helt op til i dag. Men indflydelsen virkede ikke kun én vej. Den store gengivelse og fortolkning af de marokkanske mønstre i den vestlige kultur og den efterfølgende store efterspørgsel, fik de marokkanske tæppevævere til at lade sig gensidigt inspirere. Derfor kan man se en tydelig udvikling i tæppemønstrene, som over tid har inkorporeret inspiration fra nye vestlige visuelle fortolkninger.
I Nicky Sparre-Ulrichs værker på udstillingen, kan således opleves to gennemgående elementer; arbejdet med primær og komplementær farver, som peger tilbage på modernister som Mondrian og Le Corbusier og de marokkanske tæppemønstre. I sidestillingen af de to elementer på billedfladerne understreges det kulturelle ‘clash’ mellem kulturer og den uvægerlige udveksling og udvikling af sprog dette afføder.
Dermed kaster Sparre-Ulrich også lys på spørgsmålene om autenticitet og oprindelse, og dermed om hvem vi er, og hvor vi kommer fra. Kan man overhovedet formulere noget som oprindeligt, da vi som mennesker og samfund er i konstant bevægelse og under vedvarende gensidigt bombardement kulturer imellem? Er begrebet autenticitet i virkeligheden en konstruktion, hvis sande definition skal findes, som summen af et væld af historiske udvekslinger kulturer i mellem?
Nicky Sparre-Ulrich er født i 1986. Han bor og arbejder i København. I 2017 tog han afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i København.
Kilde: Gether Contemporary
1711 København V
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 11:00 - 17:00
Torsdag: 11:00 - 17:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket