Ole Tersløse: Catch
27 jun - 30 aug 2020Alle kender det sentimentale billede af en lille dreng, der fisker med en bambusstang. Det primitive fiskeredskab antyder, at han næppe vil fange noget og tilfører scenen et forsonende skær. Det er jo bare for sjov, at han fisker. I Ole Tersløses soloudstilling Catch, der både omfatter skulpturer og store inkjetprint, bliver legen imidlertid til […]
Alle kender det sentimentale billede af en lille dreng, der fisker med en bambusstang. Det primitive fiskeredskab antyder, at han næppe vil fange noget og tilfører scenen et forsonende skær. Det er jo bare for sjov, at han fisker. I Ole Tersløses soloudstilling Catch, der både omfatter skulpturer og store inkjetprint, bliver legen imidlertid til […]
Alle kender det sentimentale billede af en lille dreng, der fisker med en bambusstang. Det primitive fiskeredskab antyder, at han næppe vil fange noget og tilfører scenen et forsonende skær. Det er jo bare for sjov, at han fisker. I Ole Tersløses soloudstilling Catch, der både omfatter skulpturer og store inkjetprint, bliver legen imidlertid til blodig alvor i et billedkunstnerisk “skakspil” med klart definerede brikker, men absurde, modsætningsfyldte pointer.
I de to store skulpturer Ouroboros Child og Medusa Child genfinder vi det uskyldige barn, der fisker med bambusstangen, men som titlerne antyder, vikles barnet ind i mytologisk tankegods og dermed tragiske, eksistentielle vilkår. Skulpturerne omgives af store inkjetprint, hvor de afbillede børn kæmper med uregelmæssige, flydende bølgeformationer, der dels kunne lede tanken hen på vand, men i kraft af farven naturligvis også kunne referere til blod.
Som udstillingens titel antyder, ender vi alle som en form for “fangst”. Vi kan ikke tage favntag med livet uden at blive offer for et spil, hvis regler, vi aldrig lærer at kende. Selv om kampen om tilværelsen reduceres eufemistisk til et lystfiskersceneri, trænger tilværelsens ofte ubærlige vilkår sig på. De livsvilkår, vi ofte forsøger at flygte fra, ligger på lur som skjulte pointer i værkernes komplekse betydningsdannelser. Og selv om der ironiseres over mytologiske figurer, fastholder Tersløse på en måde troen på, at de kan belyse væsentlige forhold i den virkelighed vi til daglig går rundt i.
Kilde: Højbjerg & Simmelsgaard
9500 Hobro