Hosch har stået ansigt til ansigt med nogle af verdens største stjerner. Hans kamera har indfanget blik og nærvær hos navne som George Clooney, Kim Kardashian, Meryl Streep, Iggy Pop & Keanu Reeves. Nu bringer Gallery Poulsen Hollywood til Kødbyen – og giver publikum en enestående mulighed: Køb et af Hoschs værker og få selv taget et personligt portræt af ham – i samme ikoniske stil som hans berømte motiver.
Det sker i forbindelse med åbningen af Once Upon a Time in Hollywood, Rainer Hoschs første udstilling i Danmark siden 2015, og en del af årets Copenhagen Photo Festival.
Udstillingen åbner døren til Hoschs private arkiv – og til en række aldrig før viste portrætter af markante figurer fra film, kunst og musik. Nogle af værkerne er sat op i grafiske kontaktark-kompositioner, der skaber en mosaik af blikke, attituder og identiteter. Og midt i al glamouren opstår ægtheden. Hosch arbejder med en signaturæstetik lånt fra mugshots, pasbilleder og gamle fotoautomater. Mens mange billeder fanger os tilfældigt eller uden følelse, skaber Hoschs billeder en særlig situation, hvor det ægte og sårbare træder frem. I de store, intense nærbilleder ser vi ikke kun kendisserne – vi ser mennesket bag. Rynkerne. Smilet. Sårbarheden. Vi som beskuere får et intimt blik på de stjerner, der udgør Hollywoods eftertragtede glamour.
Under åbningen fredag den 13. juni vil Rainer Hosch selv være til stede i galleriet, der forvandles til et levende fotostudie. Her kan publikum opleve ham arbejde live – og dagen efter, lørdag den 14. juni, får alle værkkøbere en unik mulighed for selv at blive portrætteret af Hosch. Forestil dig at stå præcis dér, hvor Iggy Pop, Steve Buscemi eller Jennifer Lopez har stået. At blive fotograferet med samme blik, samme lys, samme ærlige intensitet. En personlig oplevelse – og et kunstværk i sig selv.
Hosch blev født i Wien, men det var gaderne i New York, der formede hans blik. Her dokumenterede han livet på kanten – mennesker, miljøer og stemninger. I dag bor han i Topanga Canyon nord for Los Angeles, hvor han dagligt fotograferer horisonten med et kamera, der står stille, mens verden forandrer sig foran det. Det fotografiske udtryk er blevet mere meditativt – men mennesket, det enkelte blik, er stadig i centrum. Udstillingen i Gallery Poulsen markerer også Hoschs tilbagevenden til Danmark – han er i dag repræsenteret i den permanente samling på Det Nationale Fotomuseum – og præsenterer et værkfelt i konstant bevægelse mellem det dokumentariske og det ikoniske, mellem menneske og myte.
Kilde:
Gallery Poulsen
Gallery Poulsen