RES PUBLICA er en stort anlagt tematisk udstilling, der sætter fokus på kunstens forhold til offentlighedsbegrebet, det offentlige rum. Værkerne spænder vidt fra tegning, maleri, grafik til fotografi og kulturhistorisk materiale. Udstillingen relaterer sig på forskellig måde til vores fælles, demokratisk forankrede rum, som vi alle har lige adgang til og hvor det forventes at vi – herunder også den frie kunst – respekterer de fælles spilleregler.
Men hvad vil ’kunst som et offentligt anliggende’ sige? Hvad er offentlighed? Og ikke mindst: hvad er forholdet mellem kunst og offentlighed? I en tid hvor demokrati, ytringsfrihed og individuel frihed står øverst på dagsordenen, kan RES PUBLICA opleves som et samlet, komplekst udsagn, der adresserer både højaktuelle og evigtgyldige spørgsmål. Udstilling er inddelt i overordnede kapitler, der grupperer de mange tematikker, uden at fastlåse betydningen af det enkelte værk.
I en globaliseret verden, hvor nyhedsstrømme og ikke mindst sociale medier spiller en enorm rolle for vores opfattelse af virkeligheden, udfordres og testes ytringer i det offentlige rum på konstant foranderlige parametre. På spil er intet mindre end velkendte begreber som velfærdsstat, national identitet, solidaritet, totalitarisme, migration, liv og død. Om end emnerne kan forekomme dystre og uden håb, ligger der ikke desto mindre en påtrængende virkelighed til grund for udstillingens værker.
Udstillingen er kurateret af den danske billedkunstner, professor, forfatter og kurator Claus Carstensen (f. 1957 i Sønderborg).
Til udstillingen udgives en bog RES PUBLICA på det tyske forlag Hatje Cantz med tekster af bl.a. Per Aage Brandt, Claus Carstensen, Boris Groys, Elke Krystufek, Zoe Leonard og museumsinspektør Jens Tang Kristensen, Museum Sønderjylland.
Kilde:
Kunstmuseet i Tønder
Kunstmuseet i Tønder