Rethinking MATTER – Digital Materiality
3 mar - 6 apr 2017Anbefalet under Det skal du se! uge 9
Fra januar til juni 2017 arrangeres 3 udstillinger med og om samtidskunst i Foyeren på Godsbanen. Under overskriften Rethinking MATTER udforskes kunstens materie; de materialer der former, hvad kunst er, gør og kan være. Udstillingerne undersøger samtidskunstens brug og gentænkning af materialer og rejser spørgsmålet om hvordan kunst kan indbyde til nye indsigter i den måde vi omgås materialer og interagere med vores omverden på?
Anbefalet under Det skal du se! uge 9
Fra januar til juni 2017 arrangeres 3 udstillinger med og om samtidskunst i Foyeren på Godsbanen. Under overskriften Rethinking MATTER udforskes kunstens materie; de materialer der former, hvad kunst er, gør og kan være. Udstillingerne undersøger samtidskunstens brug og gentænkning af materialer og rejser spørgsmålet om hvordan kunst kan indbyde til nye indsigter i den måde vi omgås materialer og interagere med vores omverden på?
info
Anbefalet under Det skal du se! uge 9
Fredag d. 3. marts åbner anden udstilling, Digital Materiality, der udforsker spændingsfeltet mellem digitale og materielle impulser i dansk samtidskunst. Udstillingen stiller spørgsmål ved materialernes fysiske tilstedeværelse og kodningens immaterielle natur. De udstillende kunstnere bruger teknologien til at konkretisere digital æstetik og digitale processer eller til fæstne digitale værker i den fysiske verden – at give en konkret form til kodning eller at kodificere fysisk materie. Sammen fremhæver kunstværkerne i Digital Materiality de måder, hvorpå digitale processer og fysiske materialer informere, inspirere og giver form til hinanden.
Udstillingen præsenterer værker af en række danske kunstnere og designere: Emilie Carlsen, Søren Krag, Anne-Sofie Overgaard og Anders Visti.
Kuratorteamet bag Rethinking MATTER består af kunsthistorikerne Pamela Grombacher, Nana Bendix Hansen og Sasha Rose Richter.
Udstillingerne er blevet til i samarbejde med Aarhus Billedkunstcenter og støttes af Aarhus Kommune, Statens Kunstfond og Godsbanen.
Kilde: Godsbanen