Sensing the sea
8 okt - 14 nov 2021Svendborg er en havneby. Svendborg er forbundet med havet. Svendborgs identitet har altid været knyttet til vandet. Fem kunstnere med europæisk udsyn har fået mulighed for at skabe nye værker, der tager afsæt i havet. Havet som vandmasse, som et mentalt landskab og som et politisk rum. Havet, som vi er en del af og […]
Svendborg er en havneby. Svendborg er forbundet med havet. Svendborgs identitet har altid været knyttet til vandet. Fem kunstnere med europæisk udsyn har fået mulighed for at skabe nye værker, der tager afsæt i havet. Havet som vandmasse, som et mentalt landskab og som et politisk rum. Havet, som vi er en del af og […]
info
Svendborg er en havneby. Svendborg er forbundet med havet. Svendborgs identitet har altid været knyttet til vandet.
Fem kunstnere med europæisk udsyn har fået mulighed for at skabe nye værker, der tager afsæt i havet. Havet som vandmasse, som et mentalt landskab og som et politisk rum. Havet, som vi er en del af og som er en del af os.
Kunstnerne er kvinder i forskellige aldre. De kommer fra steder med tilknytning til havet:
Svendborgsund, Øresund, Atlanterhavet og Adriaterhavet.
I udvælgelsen af kunstnere og deres værker, har kuratoren ønsket at skabe rum for både de sanselige oplevelser og de kritiske refleksioner. Kurator har ladet æstetiske og teoretiske aspekter flyde sammen, for hun synes ikke, at havet blot kan forstås videnskabeligt. Den kunstneriske sensibilitet kan bidrage med en
anden og mere sanselig fortolkning af havet, som er lige så vigtig som den videnskabelige.
Hvis vi følger udstillingens gang kronologisk, lægger Christine Laquet ud med et selvportræt med havet, hvor hendes åndedrag i form af dug, bliver til vand. Denne transformation af vandets tilstandsformer, illustrerer måske hendes krops møde med havet.
I Gedske Ramløvs værk sammenstilles luftveje og vandveje med et billede, der både kunne minde om lungernes
kapillærnetværk og et kort over migranternes tragiske ruter i Middelhavet.
Mariana Gomes Gonçalves refererer også til kroppen i sin installation, hvor bevægelserne i rummet synkroniseres med den fysiske analoge lyd fra en båndoptager. Et lydspor giver følelsen af at være ét med havet, mens et andet får en til at modsætter sig havets rytmer.
Nina Wengels serier styres også af en rytme. Sole over vand og overgangen fra dag til nat er malet repetitivt og synes at fortsætte i en uendelighed som en portal til andre tider og steder i universet.
Udstillingen afsluttes med Arendse Krabbes værk med fokus på havskummet, som vidner om de tragedier, der sker ude på det åbne hav. Med blå og hvide tekstilværker formulerer kunstneren spekulativt sine refleksioner om det, havskummets bobler bærer spor af.
Fernisering: 8. oktober kl. 17, hvor kunstnerne og kurator vil være til stede.
Fri entré, et glas vin, snacks og live musik ved Jordan Jackson og Yasser Pino.
Kilde: SAK Kunstbygning
5700 Svendborg
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 11:00 - 16:00
Torsdag: 11:00 - 16:00
Fredag: 11:00 - 16:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: 11:00 - 16:00
Børn u. 16 fri entré
Kunstbibliotek: Fri entré.
Fernisering/åbningsdage: Fri entré.