Skæve streger – Willumsens grafiske værker
25 jan - 27 aug 2017Anbefalet under Det skal du se! uge 4
J.F. Willumsens grafiske produktion spænder så vidt og er så markant, at han alene for sine grafiske værker fortjener en prominent placering i kunsthistorien. Med udstillingen SKÆVE STREGER – Willumsens grafiske værker vil museet sætte fokus på både kvaliteten og bredden i hans grafik.
Anbefalet under Det skal du se! uge 4
J.F. Willumsens grafiske produktion spænder så vidt og er så markant, at han alene for sine grafiske værker fortjener en prominent placering i kunsthistorien. Med udstillingen SKÆVE STREGER – Willumsens grafiske værker vil museet sætte fokus på både kvaliteten og bredden i hans grafik.
Anbefalet under Det skal du se! uge 4
Mange kender Willumsens malerier, og de fleste ved også, at han sideløbende med maleriet var en dygtig arkitekt, fotograf, keramiker, skulptør og grafiker, men de færreste har kendskab til, hvor omfattende den grafiske del af hans produktion egentlig var. Han lavede raderinger, litografier, plakater og træsnit fra det enkle udtryk over det tegneserieagtige og til det teknisk komplicerede.
Modsat det farverige univers som Willumsen er kendt for i sine malerier, er det en mere monokrom verden, vi inviteres ind i gennem hans grafiske produktion. Selvom han også eksperimenterer med farver i enkelte grafiske tryk, er det de kontrastfyldte møder mellem mørke og lyse flader, der dominerer, hvilket undertiden forstærker det karikerede element i figurtegningen.
Skandalekunst
I slutningen af 1800-tallet arbejdede Willumsen især med raderinger. Frugtbarhed (1891) der i dag anses for et hovedværk i dansk symbolistisk kunst, er en enkel radering, der forestiller Willumsens gravide kone Juliette Meyer gengivet ved siden af et kornaks og en fransk tekst. Både motivvalg og fremstilling fremkaldte kraftige reaktioner i samtiden. Nogle mente, at billedet måtte være udført at et femårs barn, mens andre krævede det forbudt af politiet.
Måske på grund af al polemikken skulle der gå 25 år, før Willumsen igen tog raderingsteknikken op.
Plakatkunst
Willumsen kaster sig i stedet over den litografiske plakat. Den danske plakat oplever et kunstnerisk og kvantitativt gennembrud i midten af 1890’erne. Frem til 1910 tegner Willumsen udkast til flere produktreklamer bl.a. sæbe, champagne og øl. Bryggeriet Tuborg udskriver en konkurrence om en plakat. Willumsen vinder førstepræmien på 10.000 kr. med et mandehoved, der læner sig tilbage for at tage en slurk. Hans forslag bliver dog aldrig sat i produktion, da Tuborgs direktør ønsker at bruge et efterhånden ikonisk billede af den svedige, øldrikkende mand på en solvarm landevej.
Forvredne motiver
Under 1. Verdenskrig udfører Willumsen en række markante raderinger, hvor han giver udtryk for sin harme over krigens gru og rædsler. Det groteske træder frem i det hverdagsagtige, og grænsen mellem den dyriske og menneskelige adfærd udviskes. Selv i portrætterne af Willumsens kone og børn er der mere end én virkelighed på spil. I 1940´erne vender han tilbage til litografiet. Krigens gru er væk, men ansigter og kroppe er stadig forvredne.
Han udfører bl.a. en serie tryk af et farvestrålende persongalleri fra en fransk café skitseret i en tegneserieagtig stil, som man også møder i hans malerier fra perioden.
SKÆVE STREGER viser et stort udvalg af Willumsen grafiske værker, hvor af mange i dag regnes for hovedværker i dansk kunst. Udover de kronologiske og stilmæssige nedslag tilbyder museet publikum et indblik i de forskellige grafiske teknikker. I hele udstillingsperioden har publikum mulighed for selv at lave grafiske tryk i vores værksted.
Kilde: J.F. Willumsens Museum
3600 Frederikssund
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 17:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00
Voksen: 80 kr.
Pensionist: 80 kr.
Barn 0-17 år: Gratis adgang
Studerende: 50 kr.
Grupper (min. 10 pers): 70 kr. pr. person
Medlemskab af Kunstklub (Personligt): 199 kr.
Medlemskab af Kunstklub (1+1): 399 kr.
Medlemskab af Kunstklub (Studerende): 99,-