GI’ og TA’ er en stor videoskulptur bestående af bemalede geometriske former i overstørrelse som der er projekteret video på med undervandsbilleder, tekst og lyd.
Kunstneren siger: "Jeg har været ude og filme i den nu næsten livsforladte danske fjord, som min far begik selvmord i for mange år siden. Værket er ikke som sådan et miljøpolitisk værk, selvom jeg tager udgangspunkt i de mediekendte undervandsbilleder fra de døde danske indre farvande." De velkendte smukke og urovækkende billeder går over i en mere personlig melankolsk associationsrække om overgange i livet, døden og om søgen efter noget større, noget andet, måske noget bedre.
Kunstneren fortsætter: "Jeg må jo indrømme at disse kendte undervandsbilleder af fraværet, giver mig plads til at drømme og forestille mig noget andet end det eksisterende. Men jeg vil selvfølgelig gerne have levende have hvor fisk og planter trives, og en levende far, men det sidste kan jeg nok ikke håbe på.
Jeg har taget mine egne erfaringer med og forestillinger om overgange mellem liv og død, og blandet dem med H.C. Andersens eventyr Den Lille Havfrue og den græske filosof Platon (f.427 f.v.t.) og hans stræben efter det sande, det gode og perfekte, som han påstod den fuldendte geometriske kugle er. “Lad ingen uden kendskab til geometri få adgang her” stod der over døren til Platons akademi i Athen.
På en måde forestiller jeg mig nok at der altid er “et efter”, at tingene ikke slutter med døden/udryddelsen. Udstillingens titel GI’ og TA’ er en slags oversættelse af put and take, altså når man tager noget, lærer noget, skal man give noget tilbage, om det er viden eller ting."
På en måde forestiller jeg mig nok at der altid er “et efter”, at tingene ikke slutter med døden/udryddelsen. Udstillingens titel GI’ og TA’ er en slags oversættelse af put and take, altså når man tager noget, lærer noget, skal man give noget tilbage, om det er viden eller ting."
Videoskulpturen inden i lokalet vil gå i dialog med en plakatfrise i S-togshallen og på billboardet ved indgang til stationen.
Kunstneren afslutter:
"Udover udstillingen GI’ og TA’ kan man også se min udsmykning, Velkommen til - det konstruerede, det romantiske og det oversete, ved indgangen under tog-broen på Sydhavn Station. Videoinstallationen består af tre LED-skærme, som er placeret på de rå betonvægge og på undersiden af tog-broen. Der bydes velkommen til kvarteret. En geometrisk kugle triller hen over hovedet på en, og hverdagslige landskabsbilleder fra området er klippet sammen og bliver vist på en vinkelskærm. Med tekst og billeder indkapsler jeg den forskellighed og mangfoldighed af fortællinger, der knytter sig til postnummeret 2450. Den sydhavnske kollage og landskabsbilleder emmer af kras hverdagspoesi fra den daglige trummerum blandt områdets mange beboere og besøgende. Humor og socialrealisme blandes med lige dele alvor og påhitsomhed. Velkommen til er fyldt med dobbeltheder, gode røverhistorier og ubetinget kærlighed til bydelen. En bydel ’… HVOR VI ER MANGE SOM SKAL BÆRES HERFRA’."
Kunstneren afslutter:
"Udover udstillingen GI’ og TA’ kan man også se min udsmykning, Velkommen til - det konstruerede, det romantiske og det oversete, ved indgangen under tog-broen på Sydhavn Station. Videoinstallationen består af tre LED-skærme, som er placeret på de rå betonvægge og på undersiden af tog-broen. Der bydes velkommen til kvarteret. En geometrisk kugle triller hen over hovedet på en, og hverdagslige landskabsbilleder fra området er klippet sammen og bliver vist på en vinkelskærm. Med tekst og billeder indkapsler jeg den forskellighed og mangfoldighed af fortællinger, der knytter sig til postnummeret 2450. Den sydhavnske kollage og landskabsbilleder emmer af kras hverdagspoesi fra den daglige trummerum blandt områdets mange beboere og besøgende. Humor og socialrealisme blandes med lige dele alvor og påhitsomhed. Velkommen til er fyldt med dobbeltheder, gode røverhistorier og ubetinget kærlighed til bydelen. En bydel ’… HVOR VI ER MANGE SOM SKAL BÆRES HERFRA’."
Kilde:
Sonja Lillebæk Christensen
Sonja Lillebæk Christensen