Svend Wiig Hansen – 100 år

11 nov - 16 dec 2023

Anbefalet under Det skal du se! uge 45 Betalt indhold Pressemeddelelse: Den slyngede linje – en figur i sin tilblivelse – sansningen af rummet og starten på en fortælling. For Svend Wiig Hansen forholdt det sig sådan, at begyndelsen, impulsen til at påbegynde en skulptur eller en tegning, var den alvor, som han havde imellem […]

Svend Wiig Hansen: Portræt. 1975. Blod og cyankalium på lærred

Anbefalet under Det skal du se! uge 45 Betalt indhold Pressemeddelelse: Den slyngede linje – en figur i sin tilblivelse – sansningen af rummet og starten på en fortælling. For Svend Wiig Hansen forholdt det sig sådan, at begyndelsen, impulsen til at påbegynde en skulptur eller en tegning, var den alvor, som han havde imellem […]


info

Svend Wiig Hansen – 100 år11 nov - 16 dec 2023

Svend Wiig Hansen: Portræt. 1975. Blod og cyankalium på lærred

Anbefalet under Det skal du se! uge 45

Betalt indhold

Pressemeddelelse:

Den slyngede linje – en figur i sin tilblivelse – sansningen af rummet og starten på en fortælling. For Svend Wiig Hansen forholdt det sig sådan, at begyndelsen, impulsen til at påbegynde en skulptur eller en tegning, var den alvor, som han havde imellem og foran sig i sine hænder. Papiret. Lærredet. Leret. Huden kunne man kalde det… Den grund hvorpå ”billedet” tager form. Gennem årene udviklede han et karakteristisk billedsprog – i streg eller i tre-dimensionel kontur – og altid med mennesket først. Menneskekroppen. Kræfterne. Historien. Også i (selv)portrætterne ses det, hvordan Svend Wiig Hansens kunstneriske arbejde hele tiden udvikles og brænder på, og det ekspressive element i værkerne balancerer på kanten af den grænse som, idet vi bevæger os, også selv flytter sig. Han var ikke bleg for at eksperimente, med materialer og stof, og på denne udstilling viser vi bl.a. også billeder, der er fremstillet med anvendelsen af blod og cyankalium. Der skulle kort fortalt ske noget. Og der er både glæde og humor, smerte og forpinthed i værkerne, der ofte er store i format. Humanismen og subjektiviteten dominerer og figurerne i de øde forblæste og psykiske landskaber med krasse farver, som karakteriserer værkerne, forholder sig samtidigt til det samfund de er blevet til i. Men efterkrigstid, velfærdsstat og hippiebevægelse ses egentlig ikke i værkerne. De går i stedet tæt på mennesket og psyken og tilvejebringer et kunstnerisk statement, der med tidens afstand til værkerne virker stærkere end nogensinde. Netop fordi de hæver sig op over nyheds-strømmen, og giver os et ægte vidnesbyrd om og fra den menneskelige eksistens.
Mette Sterup Hansen

Til udstillingen følger en tekst af kunsthistoriker PHD Jens Tang Kristensen, leder af Kunstmuseet i Tønder – kan rekvireres på mail

Svend Wiig Hansen (1922-1997) blev uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi 1946-50 hos Johannes C. Bjerg og Einar Utzon-Frank. Han debuterer som billedhugger i 1947 på Forårsudstillingen på Charlottenborg og i 1948 debuterer han som maler på KE. Han udstiller både herhjemme og i udlandet. I 1957 udstiller SWH på – og er medinitiativtager til – udstillingen Mennesket i Clausens Kunsthandel. I 1964 repræsenterer han Danmark på Venedig Biennalen. I 1973 påbegynder han udsmykningen Det sårede menneske i Kastrup Kirke. Samme år tager SWH initiativ til projektet Folkekunst i Fælledparken ud fra tanken om at ”der er et geni i alle mennesker, det drejer sig kun om at kalde det frem”. I 1974 skaber han 22 malerier på 14 dage i Nikolaj Kunsthal (work in progress). I 1988 indvies Kærlighedsporten til Det Kgl. Teater. I 1994 bliver han æresmedlem af Akademiet for de Skønne Kunster og en retrospektiv udstilling i Mexico City modtages med stor succes (udstillingen rejser dernæst til USA). Samtidigt med at en tegnings-udstilling turnerer i Latinamerika. I 1996 indviedes den monumentale skulpturgruppe Mennesket ved havet i Esbjerg, og samme år deltager han på São Paulo Biennalen, hvor han vinder sølvmedaljen og tildeles ærestitlen ”Maestro”.

Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.


Adresse
Banja Rathnov Galleri og Clausens KunsthandelStudiestræde 14, 1. sal
1455 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 17:00
Torsdag: 12:00 - 17:00
Fredag: 12:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré