Balder Olrik: System 2
22 jan - 27 feb 2016Balder Olrik var 16 år da han i 1982, som en af de yngste nogensinde, blev optaget på Kunstakademiet. De følgende 16 år nåede han at bryde igennem som en af 90’ernes markante, danske billedkunstnere med stor succes på gallerier og museer både i Danmark og udlandet.
Balder Olrik var 16 år da han i 1982, som en af de yngste nogensinde, blev optaget på Kunstakademiet. De følgende 16 år nåede han at bryde igennem som en af 90’ernes markante, danske billedkunstnere med stor succes på gallerier og museer både i Danmark og udlandet.
Nu er en ny 16 års cyklus startet med et helt nyt kunstnerisk udtryk. Om det er et comeback eller en naturlig fortsættelse af den kunstneriske virksomhed, der startede i akademitiden, må være op til beskueren. Balder Olrik mener selv det sidste. Hans nyeste kunstværker kunne ikke være blevet til uden de adfærdsteoretiske erkendelser, han har gjort sig uden for kunstens verden.
Udstillingen System 2 undersøger, hvad vi ser, og hvad vi ubevidst vælger ikke at se. Titlen System 2 henviser til adfærdsforskeren og nobelprismodtageren Daniel Kahnemans model for hjernens to perceptionssystemer; “System 1 & 2”. Det første, automatiske System 1, hvis opgave er at bruge så lidt energi som muligt på det vi omgiver os med – at genkende det allerede kendte – for derefter at glemme det igen. Kun når System 1 mangler information, kommer System 2 i spil. System 2, det andet system, har evnen til at analysere og erkende. Ved at påvirke og forhindre System 1’s rutiner, giver Balder Olrik os muligheden for at se det, vi ellers overser.
I Balder Olriks seneste billedserie mangler der nogle ”brikker i puslespillet”. Billederne stemmer ikke overens med den virkelighed, vi ellers kender og genkender. Ser man efter, opdager øjet, at det er blevet ledt på vildspor. De stumme, ensfarvede felter på fladen fortæller os historier om genkendelige, hverdagslige gestalter i det moderne samfund – parkeringspladsens skilte, forlystelsesparkens rutsjebane, de små butikker i forstæderne og arkitektoniske mastodonter i betonstorbyen. Men farvefelterne, de bevidst forstyrrende, udeladte elementer, lader også tankerne og fantasien vandre.
Balder Olrik synes med blokeringen af information – af tekst, skilt eller grafisk identitet – som felterne repræsenterer, at henlede vores opmærksomhed på den del af virkeligheden, som vi ofte ikke bemærker.
Kilde: Martin Asbæk Gallery
1260 København K
Tirsdag: 11:00 - 18:00
Onsdag: 11:00 - 18:00
Torsdag: 11:00 - 18:00
Fredag: 11:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja