Trods alt!

6 feb - 8 maj 2016

Esbjerg Kunstmuseum har fostret en ny idé i kølvandet på de massive nedskæringer, som kulturinstitutionerne er blevet ramt af. Ideen afprøves i forbindelse med udstillingen Trods alt, der tager udgangspunkt i et udvalg af museets markante nyerhvervelser fra de seneste fem år: Vi har solgt reklameplads til lokale virksomheder inde i selve udstillingssalene. Trods alt er inddelt i otte rum i forskellige farver, der gennemsyres af hver sin overordnede idé og hvert sit tematiske snit. Rummene er solgt til forskellige firmaer, der hver især er koblet til et bestemt tema, som i særlig grad matcher deres firmaprofil.

Tobias Rehberger: Infections II, 2014. Foto: Torben E. Meyer

Esbjerg Kunstmuseum har fostret en ny idé i kølvandet på de massive nedskæringer, som kulturinstitutionerne er blevet ramt af. Ideen afprøves i forbindelse med udstillingen Trods alt, der tager udgangspunkt i et udvalg af museets markante nyerhvervelser fra de seneste fem år: Vi har solgt reklameplads til lokale virksomheder inde i selve udstillingssalene. Trods alt er inddelt i otte rum i forskellige farver, der gennemsyres af hver sin overordnede idé og hvert sit tematiske snit. Rummene er solgt til forskellige firmaer, der hver især er koblet til et bestemt tema, som i særlig grad matcher deres firmaprofil.


info

Trods alt!6 feb - 8 maj 2016

Således har Red Star Photo købt det rum, der centrerer sig om reklameæstetik og design, hvor man bl.a. kan opleve Tobias Rehbergers lampeværker og Eric Andersens mannequin Piccolina/Piccolini. SEPE – Sport & Eventpark Esbjerg, som bl.a. dækker over Svømmestadion Danmark – sponserer det rum, hvor kunstnerduoen Skeel & Skrivers Vandtempel, præsenteres. Skov Madsen Bedemandsforretning er koblet til rummet med værker, der tematiserer død og forgængelighed – bl.a. Nicolai Howalts Car crash og Per Bak Jensens smukke registrering af et æbles forrådnelsesproces. Deloitte Esbjerg har købt præsentationen af den nøje kalkulerede, geometriske kunst, som bl.a. tæller Gerold Millers cool Instant Vision. Den grafiske trykkeri- og kommunikationsvirksomhed Rosendahls, har sagt ja tak til den grafisk stramme afdeling, hvor bl.a. Tomas Saracenos svævende klode af sort elastiksnor skaber tegninger i rummet. Ugeavisen Esbjerg sponserer rummet, som tematiserer, hvordan politik og magt kommunikeres og fremstilles, fx Sofie Bird Møllers collage med Obamas og Merkel magt-gestikker. Esbjerg Gymnasium er matchet med de værker, der udfordrer intellektet, og som ikke umiddelbart kan afkodes ved første øjekast – det gælder bl.a. et ikke betitlet hovedværk af den vanskeligt kategoriserbare kunstner-ener Thomas Bang, mens rummet med værker i den surreelle tradition, herunder Nina Saunders’ udflydende møbelskulptur Delicate Landscape, er solgt til flyttefirmaet Aarsland.

Tobias Rehberger: Infections II, 2014. Foto: Torben E. Meyer
Tobias Rehberger: Infections II, 2014. Foto: Torben E. Meyer

Dertil kommer, at TV-E uden beregning har indvilget i at producere en lille film om udstillingen, Signpartner sponserer dele af udstillingens folietekster, mens Lysholdt Skjold Burne kvit og frit leverer vinen til ikke bare den aktuelle fernisering, men til alle årets udstillingsåbninger. Som altid er også vores faste samarbejdspartner Restaurant Kunstpavillonen imødekommende – både idémæssigt og økonomisk.

Udstillingen Trods alt er blevet til med lige dele humor og alvor – for nok skal man møde økonomisk smalhals med alvor, men man skal også bevare sit glimt i øjet. Den alt andet end humorfyldte baggrund for museets usædvanlige tiltag er ud over de aktuelle nedskæringer, at vi ikke – i modsætning til hvad mange tror – kan trække momsen fra til udgifter i forbindelse med udstillinger. Det ændrer sig imidlertid, hvis der annonceres i en udstilling. Der er således tale om et tiltag, som ikke alene giver museet en lille annonceindtægt, men ydermere genererer en indirekte ekstraindtægt i form af, at moms-afregningen for hele udstillingen ændrer sig.

Økonomisk er Esbjerg Kunstmuseum ualmindeligt hårdt ramt – kreativt har vi imidlertid masser af ideer, og at så mange forskellige lokale aktører bakker op om museets statement giver både gejst og anledning til positive fremtidsforhåbninger. For trods alt har vi både lokal opbakning og en fantastisk, velrenommeret samling, som vi kan være virkelig stolte af. Derfor kan situationen trodses, og 2016 kan indledes – på trods.

Kilde: Esbjerg Kunstmuseum


Adresse
Esbjerg KunstmuseumHavnegade 20
6700 Esbjerg

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 16:00
Onsdag: 10:00 - 16:00
Torsdag: 10:00 - 16:00
Fredag: 10:00 - 16:00
Lørdag: 10:00 - 16:00
Søndag: 10:00 - 16:00
Juli og august: hver dag 10:00 - 16:00

Entre pris
ENTRÉ:
Voksne: 90 kr.
Studerende og grupper: 70 kr. (min. 10 pers.)
Fri entré for: børn og unge under 18 år, undervisningsgrupper og medlemmer af Esbjerg Kunstforening