War Horses: Helhesten og den danske avantgarde under Anden Verdenskrig

18 mar - 28 aug 2016

War Horses retter som den første museumsudstilling fokus mod den danske avantgardegruppe Helhesten (1941-44) og genskaber bl.a. gruppens legenariske ‘telt-udstilling’ fra 1941.

Pressefoto.

War Horses retter som den første museumsudstilling fokus mod den danske avantgardegruppe Helhesten (1941-44) og genskaber bl.a. gruppens legenariske ‘telt-udstilling’ fra 1941.

War Horses retter som den første museumsudstilling fokus mod den danske avantgardegruppe Helhesten, der blev dannet i København i 1941 af tidens førende modernister. Blandt kunstnerne var Ejler Bille (1910-2004), Egill Jacobsen (1910-1998), Asger Jorn (1914-1973) og Carl-Henning Pedersen (1913-2007) og som gruppe mødtes de, skabte kunst, udstillede og udgav sammen et tidsskrift i tiden under den tyske besættelse. De kunstnere, der grundlagde Helhesten, var aktive i Paris og Tyskland før krigen og var lidenskabeligt optaget af at videreføre aspekter fra surrealismen, dadaismen og den tyske ekspressionisme. Deres genfortolkning af disse kunstretninger og deres interesse for nordisk mytologi, etnografiske genstande og børnekunst bidrog til fremkomsten af en helt unik stilart under krigen og grundstenen blev lagt for efterkrigstidens Cobra-bevægelse, som mange af Helhestens kunstnere senere tog del i.

Pressefoto.
Pressefoto.

Den danske avantgardegruppe Helhesten (1941-1944) er Danmarks svar på et kollektivt engageret netværk af kunstnere, digtere, antropologer, arkæologer og psykologer, der med humoristisk sans satte spørgsmålstegn ved såvel kunst som samfund under Anden Verdenskrig. Gruppen blev dannet med henblik at skabe et forum for inklusion frem for eksklusion og dens talerør var foruden deres få udstillinger det kulturdebatterende kunsttidsskrift ”Helhesten”, navngivet efter den trebenede hest fra nordisk folketro, der varsler død og ødelæggelse. Navnet var tænkt som en passende kommentar til nazismens ideologi og specifikt den nazistiske kulturpolitik, der var en direkte modsætning til den abstrakt-ekspressionistiske kunst, der blev udfoldet i gruppen.

Helhesten talte medlemmer som Vilhelm Lundstrøm (1893-1950), Hans Scherfig (1905-1979), Ejler Bille (1910-2004), Egill Jacobsen (1910-1998), Erik Thommesen (1916-2008), Henry Heerup (1907-1993), Asger Jorn (1914-1973), Carl-Henning Pedersen (1913-2007), Else Alfelt (1910-1974) m.fl. Kunstnere som var lidenskabeligt optaget af at videreføre aspekter fra surrealismen, dadaismen og den tyske ekspressionisme. Deres genfortolkning af disse kunstretninger og deres interesse for nordisk mytologi, etnografiske genstande og børnekunst bidrog til fremkomsten af en helt unik stilart under krigen og grundstenen blev lagt for efterkrigstidens Cobra-bevægelse, som mange af Helhestens kunstnere senere tog del i. Som en avantgardebevægelse, der opstod i det tyvende århundredes alvorligste kriseperiode, var Helhestens kortvarighed en nødvendig forudsætning for dens originalitet, men trods den korte levetid har hesten bidt sig fast i kunsthistorien og kigges nu på i museumssammenhæng for første gang.

MODSTAND I ET CIRKUSTELT
Helhestens mest markante udstilling blev vist i et cirkustelt i Dyrehaven ved forlystelsesparken Bakken, nord for København i maj 1941. Mens krigen strammede sit greb om Europa, og danskerne forberedte sig på deres anden sommer under tysk besættelse, kunne man i Dyrehaven se en gruppe kunstnere der var ivrigt i gang med at rejse et stribet cirkustelt. Teltet blev rammen om udstillingen ”13 kunstnere i Telt”. Den eneste danske avantgarde udstilling under Anden Verdenskrig! I War Horses vil man kunne finde en rekonstruktion af denne historisk enestående avantgarde udstilling nu 75 år siden den åbnede i Dyrehaven.

SKELSÆTTENDE UDSTILLINGSSAMARBEJDE
War Horses er et skelsættende udstillingssamarbejde mellem USA og Danmark. Udstillingen tager Helhestens ofte oversete betydning op til fornyet overvejelse og undersøger, hvordan og hvorfor den moderne europæiske kunst blev til under fascismens vækst. Samtidig er udstillingen en realisering af et af Helhestens bestræbelser; nemlig at udstille i USA. I 1946 skrev kunstnerne fra Helhesten et brev til MoMa i New York, hvori de tilbød museet en gave bestående af 50 værker af Helhestens kunstnere samt muligheden for at udstille gruppen på museet. Tilbuddet blev blankt afvist! Senere har Helhesten og de abstrakte spontane ekspressionister vundet indpas i USA, hvor der i dag er opbygget en enorm samling af Helhestens værker. Mange af disse findes på NSU Art Museum og med udstillingen War Horses vender disse hjem til Danmark for første gang i NSU’s historie.

UDSTILLINGEN ER ORGANISERET AF:
Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i samarbejde med NSU Art Museum Fort Lauderdale, USA. Udstillingen er kurateret af gæstekurator Kerrey Greaves, Post.doc ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

UDSTILLINGEN ER GENERØST STØTTET AF:
A.P. Møller Fonden, Toyota Fonden, Ny Carlsbergfondet, Beckett Fonden, 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Knud Højgaards Fond, Herning Kommune, Harry Christensen A/S, Bestseller Retail A/S samt Carl-Henning Pedersens Fond.

Kilde: Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum


Adresse
Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts MuseumBirk Centerpark 1
7400 Herning

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10:00 - 16:00
Onsdag: 10:00 - 16:00
Torsdag: 10:00 - 16:00
Fredag: 10:00 - 16:00
Lørdag: 10:00 - 16:00
Søndag: 10:00 - 16:00

Entre pris
Entré til udstillinger
Under 18 år: Gratis entré