Åbent brev til Kronprinseparret
Kunsthistoriker, Anne Sofie Ejersbo, stiller i dette åbne brev til Kronprinseparret spørgsmålstegn ved kønsbalancen og habiliteten i udvælgelsen af kunstnerne til udsmykningen af Frederik den 8.’s Palæ.
Kunsthistoriker, Anne Sofie Ejersbo, stiller i dette åbne brev til Kronprinseparret spørgsmålstegn ved kønsbalancen og habiliteten i udvælgelsen af kunstnerne til udsmykningen af Frederik den 8.’s Palæ.
Jeg har med stor interesse set tv-programmet om istandsættelsen af Fr. VIII’s palæ og om kunstværkerne, som en række nulevende kunstnere har udført i samspil med arkitekturen.
I den forbindelse undrer det mig meget, at der kun er to kvindelige kunstnere, som er fundet egnet til at deltage i udsmykningen: Kathrine Ærtebjerg og Signe Guttormsen.
Som magister i kunsthistorie har jeg ikke svært ved at finde på navne, der kunne være relevante både af generationen ”De unge vilde”, som er repræsenteret ved flere dygtige mænd og blandt de yngre kunstnere fra 90’erne og frem.
Derfor vil jeg spørge, om det er bevidst, at man har valgt de bedst egnede mandlige kunstnere og har fravalgt et bredere felt af både mandlige og kvindelige kunstnere?
Mandlig overvægt
Hvis der blandt de bedste kunstnere herhjemme virkelig er en overvægt af mænd på 80% mod 20% kvinder, så ville det forklare, hvorfor de danske kunstmuseer har så svært ved at finde ud af at indkøbe værker af kvindelige kunstnere.
Men mere nærliggende er den tanke, at man ved udvælgelsen simpelthen har overset de kvindelige kunstnere.
For selvom vi skriver 2010 er der desværre langt igen førend der er ligestilling indenfor kunstens område. Der er et langt større opbud af talent end pressedækning, museumsindkøb og royale indkøb afspejler.
Og det kunne i forlængelse deraf være, at det slet ikke falder nogen ind at overveje et bredt felt af både mandlige og kvindelige kunstnere.
Kan det tænkes, at Kronprinseparret har en blind vinkel, der gør det svært at få øje på de kvindelige kunstnere. Eller sidder blindheden snarere i øjnene og bevidstheden hos de rådgivere, der har bistået Kronprinseparret i udvælgelsen?
Rådgivning med nedsivning
Udvælgelsen af kunstnere er foretaget personligt af Kronprinseparret efter rådgivning af museumsdirektør for Louisiana Poul Erik Tøjner, galleriejer Mikael Andersen, arkitekt Poul Schülein og hofchef Per Thornit.
Det kunne være interessant at se bruttolisten over, hvilke kunstnere Kronprinseparret er blevet foreslået, inden de valgte:
Jesper Christiansen, Olafur Eliasson, Erik A. Frandsen, Eske Kath, John Kørner, Tal R, Morten Schelde, Signe Guttormsen og Kathrine Ærtebjerg. Af disse er så vidt jeg ved Jesper Christiansen, Eske Kath og Kathrine Ærtebjerg i stald hos den rådgivende gallerist.
Et alternativt bud
Hvis disse kompetente mænd ikke kan komme i tanker om andre talenter, så lad mig nævne Nina Sten-Knudsen, Kirstine Roepstorff, Christina Malbek, Anette Harboe Flensburg, Trine Boesen, Malene Landgreen, Ellen Hyllemose og Ida Kvetny til en start.
Alle er anerkendte kunstnere med erfaring med både store formater og udsmykningsarbejde. Eller optræder de allerede på bruttolisten og er blevet vraget til fordel for navne som f.eks. John Kørner, der ikke har levet op til forventningerne?
Med venlig hilsen
Anne Sofie Ejersbo, Kunsthistoriker mag.art., Århus
Fakta
Udsmykning
Jesper Christiansen, Olafur Eliasson, Erik A. Frandsen, Eske Kath, John Kørner, Tal R, Morten Schelde, Signe Guttormsen, Kathrine Ærtebjerg
Fakta
Kunst til de kongelige åbnede 10. marts på KØS – museum for kunst i det offentlgie rum i Køge og varer indtil 19. september.
Her kan man som publikum se værkerne og få et indblik i arbejdsprocessen.