Aage og Yelva Nimbs Fond uddeler hæderslegater
800.000 kr. blev fredag d. 25. oktober tildelt til otte kunstnere, der hver modtager et hæderslegat på 100.000 kroner fra fonden
800.000 kr. blev fredag d. 25. oktober tildelt til otte kunstnere, der hver modtager et hæderslegat på 100.000 kroner fra fonden
800.000 kr. blev fredag d. 25. oktober tildelt til otte kunstnere, der hver modtager et hæderslegat på 100.000 kroner fra fonden
Aage og Yelva Nimbs Fond har til formål at støtte såvel kunsten som uddannelsen af handelsfolk. Bestyrelsen består af kunstneren Sophia Kalkau, direktør for Nomeco Henrik Kaastrup, advokat Peter Grubert og advokatfirmaet Jon Palle Buhl. Fonden har knyttet følgende begrundelser til legatmodtagerne:
Marie Thams
“Bag to blå stofbaner, bag et ‘r’ og et ‘e’ høres lyse stemmer. En portal ind til en omsluttende installation, en cirkulær projektion af en højgravid mave og en monoton kvindestemme, der udsiger udsagn om det produktive menneske. Stemmen blandes med småsyngende stemmer ‘RE, REEE’. En reaktion på uligevægt i værdisætningen af reproduktion i forhold til økonomisk produktion i det senkapitalistiske samfund. Vi passerer det blå, forføres af Thams taktilitet, stemme og stoflighed.”
Kirsten Astrup og Maria Bordorff (kr. 100.000 til hver)
“Forførende, fængslende, flamboyante universer; kunstnerduoen Kirsten Astrup og Maria Bordorff fanger os med overdådige tableauer – filmkabaret, samfundsrevsende syngespil, performance, installation. Med stor musikalitet, grundig research, vid, humor og overskud har duoen skabt stærkt underholdende rebelske værker, sorgmuntre kunstvideoer med kritisk brod og politisk aktualitet, tragikomiske filmperler. Troe og Agtsom, Urolige hjerte og senest Sommernatt ved stranden på Munchmuseet. Vi bukker og takker.”
Gudrun Hasle
“Poetiske, taktile værker – præcise og skrøbelige sting på løst hængende stof. Gudrun Hasle åbnede året med en rørende udstilling hos Tom Christoffersen. Krop, køn, øjne, moderskab – hudtoner, brun, rosa og himmelblå. Som beskuere blev vi lukket ind i et intimt rum fyldt med håb, tvivl, drømme og oprør. Og i september indtog Gudrun Hasles ordtavler – ordblinde og billedstærke – Politikens Forhal med en udsøgt ophængning. Sort, blå, hvide stoftavler, zenbroderier fra det tredje årtusinde.”
Christine Overvad Hansen
“I krydsfeltet mellem skulptur, performance og maskine opererer Christine Overvad Hansen. Materialer, genstande og bevægelse smelter sammen i kunstnerens praksis. Ofte er selve bevægelsen indlejret i værkerne så de bestandigt bølger mellem statisk og kinetisk. Sidste år viste hun os hvor skrøbeligt og elegant et vaskekar kan tage sig ud i Kødbyen fyldt med en klar og udefinerbar væske, og med en blyforet serveringsske i hvid porcelæn – hængende på gallerivæggen med linseformer og stiliserede masker i aluminium, bly og nysølv.”
Mikkel Carl
“Store, tunge, rustne jernplader, der ikke er af jern, blyklumper der ikke er af bly. Mikkel Carl leger med objekters materialitet, med tyngdekraft og med os. Hans værker tager afsæt i kulturelle referencer, kunst og filosofi, i aktuelle fænomener, i konkrete rum. En meteorit, truende og tung, hængende over et konferencebord, minimalisten Richard Serras store monumentale værk i MDF. Mikkel Carl manipulerer med overflader, twister objekternes karakterer, forskyder og fremvrider nye betydninger, som igen punkteres i en evig dynamisk un-doing, re-doing art.”
Ferdinand Ahm Krag
“Billedkunstner og essayist. Brændende skæringer, diagonale linjer, krydsende forsvindingspunkter, krystallinske mønstre, kosmiske vinde og strømme. Udenjordiske landskaber, ildskyer over blødende sprækker og forgreninger. Tegning, maleri, video, digital animation. Der er så meget virtuositet, mystik, rytme og skønhed i Ferdinand Ahm Krags værker. Store eksplosive vægudsmykninger og filigranfine papirarbe jder – og oveni alt dét – skarp kunstkritik.”
Hartmut Stockter
“Underfundige, skøre apparater, subtile armaturer, sindrige konstruktioner, skitser og ekspeditionsinstrumenter. Hartmut Stockters univers tæller underjordiske periskoper, regnormeambulancer, flagermushjelme, kikkerter og duftmaskiner – og et undervandsimmigrationskontor for fisk! Ømme instrumenter med utætte svejsninger og duggede spejle – længselsfulde og poetiske objekter. I mødet med hans værker bliver vi til opdagelsesrejsende, sendt på ekspedition ud i naturen og ind i vores egne forestillinger om den.”
Kilde: Aage og Ylva Nimbs Fond