Aage og Ylva Nimbs Fond uddeler hæderslegater

6. december 2023

Julen er også tradition for uddeling af hæderslegater og priser. Aage og Ylva Nimbs Fond har netop uddelt årets hæderslegater til seks kunstnerne, der hver modtager 100.000 kr.

Martin Brandt Hansen: Retro Pool, 2022. Foto: Ole Bak Jakobsen.

Julen er også tradition for uddeling af hæderslegater og priser. Aage og Ylva Nimbs Fond har netop uddelt årets hæderslegater til seks kunstnerne, der hver modtager 100.000 kr.


info


Julen er også tradition for uddeling af hæderslegater og priser. Aage og Ylva Nimbs Fond har netop uddelt årets hæderslegater til seks kunstnerne, der hver modtager 100.000 kr.

Bestyrelsen, der består af kunstneren Sophia Kalkau, direktør for Nomeco, Henrik Kaastrup og advokat Peter Grubert, Advokatfirmaet Jon Palle Buhl, har i år tildelt kunstnerne Melanie Kitti, Jakob Kolding, Sif Itona Wasterberg, Martin Brandt Hansen, Stense Andrea Lind-Valdan, og Esben Weile Kjær hæderslegaterne med følgende begrundelser:

Melanie Kitti

“Melanie Kitti viste på sin store solo udstilling i Overgaden Lumps, lumps, lumps become bumps on my tongue i foråret en rebelsk og uimodståelig samling af forunderlige, tvetydige fragmenter, bemalede gipsklumper – kropsdele og dyr sammenviklet, -vævet, -smeltet i feberfavntag. Bløde støvede farver. Updatet klassisk freskoteknik med arkaiske hilsner. Brudstykker af episke forløb brændte på klumperne og i vores øjne. Melanie Kittis værker hang og stod opmarcheret på hvide sokler, som anslag til noget større – brudstykker af en fortælling, et tempel, et landskab, en have. Melanie Kitti overtog Overgaden med poetisk kraft.”

Jakob Kolding

“Jakob Kolding klipper, filtrerer, frasorterer, skær og spejler verden. Magt detoneres i kunstnerens hænder – oprør, sammenstød, position og skala sprænges i Jakob Koldings værker. To- og tredimensionelle collager/skulpturer – fritstående figurer, rå træudskæringer beklædt på den ene side oftest med sort/hvide fotografier og på den anden side bart, bortset fra en støttefod med modvægt – andre udskårne figurer hænger fra loftet i tynde tråde. Vi møder Jakob Koldings værkensemble med både krop og hoved, fornyeligt trådte vi ind i CUTS i Politikens forhal. For en stund var dagbladets billedarkiv gennemtrawlet og transformeret i billedstormerens, ikonoklastens og billedmagerens clash-univers.”

Sif Itona Westerberg

“Raffinerede relieffer på vinrøde vægge med havfruehalehuggehilsner – sensibelt skrabet frem i porøse, profane gasbetonblokke. Store lyse betonrelieffer og glasblå vindrueklaser på ægge- gule vægge – en dionysisk procession fejende gennem udstillingsrummet, en metamorfoseret ekstase fæstnet med rustfri bolte og bøjede kobberrør. Sif Itona Westerberg leger med antikkens figurer og middelalderens ikonografi. Figurer, hvor grænsen mellem guder, mennesker, vækster, dyr og køn er flydende. Sif Itona Westerberg blander mytologisk stof med nyere forskning. Hun bruger de ældgamle myter til at sætte fokus på tragedien og menneskets katastrofale virkning på natur og klima.”

Martin Brandt Hansen

“Fascinerende, mystiske vitriner med vrængende tupilak-figurer, udtryksfulde masker og importerede fabriksfabrikerede varer side om side. Martin Brandt Hansens værker fængsler med sammenstillingen af traditionel grønlandsk ikonografi med vestlig importeret kultur og industri. Med humor, bid og brod udforsker og udfordrer Brandt Hansen den grønlandske kulturs objekter såvel som det dominerende vestlige narrativ. I et legende, eksperimenterende univers med skalaer og materialer blander Martin Brandt Hansen inuitkulturens mytologi med figurer fra gyserfilm, tegneserier, eventyr og grønlandsk metalrock – og vækker vores nysgerrighed.”

Stense Andrea Lind-Valdan

“Stense Andrea Lind-Valdans værker vil os noget, som beskuer inviteres vi ind det private og intime rum. Med pensler, kamera, tunge, fingre, krop, kropsvæsker, sekreter og spidse blyanter skaber hun sine grænsesøgende værker. Eksistentielle temaer, nære relationer, moderskab, kvinde, barn, begær, kærlighed og død. Lind-Valdans billeder balancer på kanten, falder og rejser sig foran os. Det flossede, det taktile, det delikate og det hudløse kendetegner Stense Andrea Lind-Valdans kunst. De autobiografiske spor ekspanderer i tegning, maleri, fotos og performance. Værkerne er på samme tid ekspressive og rørende. Som beskuer drages vi mod værkerne, for hvad er det egentlig vi er vidne til og hvad er det vi ser.”

Esben Weile Kjær

“Under skinnende, blanke, glatte overflader lurer melankoli og nostalgi i Esben Weile Kjærs værker. I performance, events, installationer og skulpturer iscenesættes ungt tungsind og længsler med referencer til musik, mode og popkultur. Værkerne svinger mellem tomhed, apati, drømme, legesyge, seksuel energi, kollektiv kådhed og bundløs ensomhed. Her erobres marketings-, oplevelses- og underholdningsindustriens strategier og æstetik. Taktilt, hårdt og råt blev vi blæst bagover af Weile Kjærs radikale, eksistentielt dragende totalinstallation med halvfemserværker fra Arkens samling. Butterfly – en hysterisk poppet KISS-makeuppet ørn/sommerfugl med løftede vinger og klør vogtede og bød os velkommen.”

Kilde: Aage og Ylva Nimbs Fond