aarhus.nu på Roskilde 08: Kunst, events og rock ‘n roll!
Roskilde Festival er i gang og aarhus.nu ser på kunstens rolle på festivalpladsen.
Roskilde Festival er i gang og aarhus.nu ser på kunstens rolle på festivalpladsen.
info
Andethed som norm
I det ’civile samfund’ står kunsten oftest for en form for ‘andethed’. Her kan det anderledes og selvskabte, det farverige, gale og kreative – for ikke at sige lidt hippieagtigt – udfolde sig. Den slags er dog mere norm end undtagelse i Roskilde Festivalens intermistiske storby, der tager sig ud som én stor performance! Derfor er det en udfordring for kunsten at være noget andet og særligt i denne kulisse.
Intervention og integration
Nu er det jo ikke usædvanligt, at samtidskunsten træder ud af de strengt kunstmæssige rammer og griber ind i ‘virkeligheden’. Værket er ikke en ting, der opsøges på et museum eller et galleri, men er en del af det, der sker derude. Kunst kan således siges at være noget, der intervenerer med sin ’andethed’ i den givne kontekst eller integrerer beskueren, som dermed bliver en del af værket. Det kendetegner netop festivalens kunst, der ofte er en uventet udsmykning eller iscenesættelse, eller noget, publikum er med til at lave.
Kunsten, der findes på festivalpladsen, er langtfra ophøjet og eksklusiv og er ikke præget af art-stars og store navne. Den retter sig mod festivallivets grundpiller – samvær og subkultur (forstået som sprit og snaveri). Derfor kan det være svært at adskille gæsternes kreative udfoldelser og den kunst, der er arrangeret af festivalen.
Mere end en kulisse
Kunsten spiller en solid birolle på festivalen og er en integreret en del af festivalens helhed. Hovedrollen er stadig forbeholdt musikken og samværet, men kunsten skal bidrage til den gode stemning frem for at slå kritiske kiler.
Ifølge arrangørerne består festivalen af tre elementer: musik, samvær og ‘more than music’. Det sidste inkluderer ”eventgrupper og diverse kunstinstallationer”, der møder publikum rundt omkring på festivalens område og gør festivaloplevelsen til ‘mere end musik’. Vi vil undersøge, hvordan dette realiseres – og om det lykkes at lave kunst, der rocker på årets festival! Både indenfor det etablerede program og ude på pladsens liv.
Vi vil have numsetårnet tilbage!
Vi er på Roskilde festivalen og klar til at opsøge kunsten. Læserne kan se frem til besøg i Eksplosionslandsbyen, til møde med en velkendt Århus-kunstner og historien om Roskildes vartegn, den Orange Scenes telt.
Dog også en efterlysning: Når man kigger i annalerne over, hvad der er foregået af kunst og events i Roskilde Festivals 37-årige historie, støder man på, at man i 1987 kunne opleve et Numsetårn! Det vil vi med det samme efterlyse et comeback af.