Udstillingen, der omfatter omkring 100 værker, har som formål at synliggøre Willumsens betydning endnu stærkere – også uden for Skandinavien. Det er på tide at denne spektakulære kunstner indskrives i den store tidslinje af europæisk modernisme.
Fakta
I en ung alder endnu præget af den fremherskende realisme, forandrer J. F. Willumsens værker sig radikalt efter hans første rejse til Paris og Sydeuropa i 1888. Især mødet med den nye franske kunst og bekendtskabet med Paul Gauguin påvirker ham varigt.
Omkring 1900 imponeres han af livsreformernes bestræbelser, som hans strandbilleder i stort format vidner om. I de efterfølgende år fører danskeren et nomadeliv mellem København, Paris og Côte D‘Azur og udvikler efterhånden sin helt egen stil uden indflydelse fra de aktuelle udviklinger.
Fra 1910 har mødet med værkerne af den spanske manierist El Greco afgørende betydning for Willumsen: Overdrevne håndbevægelser, forvrængede kropsformer og spotlysagtige effekter præger malerierne fra denne periode.
Willumsen er en af de første moderne danske malere, som i sit værk realiserer en ny forbindelse mellem maleri, skulptur og anvendt kunst. I store serielle værker henvender han sig i 1920'erne og 30'erne til det kvindelige rolleportræt, farvemættede billeder af Rom og Venedig samt udtryksfulde billeder af Alperne. Også selvportrætter med til dels gådefuld betydning går igen i hans værker.
Museumsinsel Schloss Gottorf