Esbjerg Kunstmuseum har en lang tradition for out reach og for at lade særudstillinger bevæge sig uden for murene – ud i parker og på gader, hvor folk færdes. Nu vendes det hele så at sige på hovedet.
Inspireret af værker af Albert Mertz, Gunnar Aagaard Andersen og Richard Mortensen udforsker Peter Birk nogle af de formelle strategier, som den konkret-abstrakte kunst og street art deler med hinanden, samtidig med, at de fælles idealer om kunstens transformerende og demokratiske potentiale udfoldes på en helt ny måde.
Kilde: Esbjerg Kunstmuseum

Albert Mertz, Hvem er bange for Barnett Newman, 1983. Foto: Torben E. Meyer

Gunnar Aagaard Andersen, Den absolutte kombinationsmulighed af kontrasterne mellem valør og kvalitet, 1950. Foto: Torben E Meyer

Installationsfoto med Peter Birk, Konkret Kommunikation, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto med Peter Birk Gadens Museum, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto med Peter Birk, Esbjerg Skibs Mønster I-II, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto, Blå Kommunikation I-IIII, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto Gadens Museum, 2025. Foto: Marcus Fay

Peter Birk, Mane mønster, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto Gadens Museum, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto Konkret Kommunikation, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto med Richard Mortensen, Botanisk portræt, 1937. Foto: Marcus Fay

Peter Birk, Digital Plante Kode III, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto med Peter Birk, Digital Plante Kode I-IIII, 2025, Teknisk Tavle med Plante og Landskabs Matematik I-III, 2025. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto med Peter Birk, Teknisk Tavle med Plante og Landskabs Matematik I-II, 2025 samt Richard Mortensen Opus 10 no 4, 1950. Foto: Marcus Fay

Installationsfoto med Richard Mortensen, Relief Polychrome, 1964. Foto: Marcus Fay