Billedserie – Peter Birk: Gadens Museum

24. juni 2025

Med afsæt i værker fra Esbjerg Kunstmuseums samling har street artist Peter Birk ført gaden ind på museet og omsat den ene udstillingssal til en overraskende totalinstallation, der breder sig over vægge og gulv.

Installationsfoto med Richard Mortensen, Relief Polychrome, 1964. Foto: Marcus Fay

Med afsæt i værker fra Esbjerg Kunstmuseums samling har street artist Peter Birk ført gaden ind på museet og omsat den ene udstillingssal til en overraskende totalinstallation, der breder sig over vægge og gulv.

Esbjerg Kunstmuseum har en lang tradition for out reach og for at lade særudstillinger bevæge sig uden for murene – ud i parker og på gader, hvor folk færdes. Nu vendes det hele så at sige på hovedet.
Inspireret af værker af Albert Mertz, Gunnar Aagaard Andersen og Richard Mortensen udforsker Peter Birk nogle af de formelle strategier, som den konkret-abstrakte kunst og street art deler med hinanden, samtidig med, at de fælles idealer om kunstens transformerende og demokratiske potentiale udfoldes på en helt ny måde.
Albert Mertz, <i>Hvem er bange for Barnett Newman</i>, 1983. Foto: Torben E. Meyer
Albert Mertz, Hvem er bange for Barnett Newman, 1983. Foto: Torben E. Meyer
Gunnar Aagaard Andersen, <em>Den absolutte kombinationsmulighed af kontrasterne mellem valør og kvalitet,</em> 1950. Foto: Torben E Meyer
Gunnar Aagaard Andersen, Den absolutte kombinationsmulighed af kontrasterne mellem valør og kvalitet, 1950. Foto: Torben E Meyer
Installationsfoto med Peter Birk, <i>Konkret Kommunikation</i>, 2025. Foto: Marcus Fay
Installationsfoto med Peter Birk, Konkret Kommunikation, 2025. Foto: Marcus Fay