Cph Art Week ’15 takker af

For tredje år i træk foldede Copenhagen Art Week sig ud i hovedstaden. Kunsten.nu takker af med billeder fra ugens højdepunkter.

København var mange steder klædt i Cph Art Weeks røde farve. Her er vi i Nyhavn ved anløbspladsen, hvorfra de populære kunstneriske bådture sejlede. Foto: Carsten Nordholt

For tredje år i træk foldede Copenhagen Art Week sig ud i hovedstaden. Kunsten.nu takker af med billeder fra ugens højdepunkter.


info


Årets Cph Art Week åbnede fredag den 21. august med et væld af festlige begivenheder; CHART Art Fair, SMK Friday ved havnen og kunstneriske bådture med performances ombord. I hælene fulgte et tætpakket program af talks, debatter, guidede ture, udstillinger, en projektrumsdag og åbningen af kunsthallernes fællesudstilling TRUST. 

Temaet i år var Shared Space, som stillede skarpt på, hvad det vil sige at dele sit rum som kunstner, institution, publikum og samfund. En fælleskabstanke, som festivalen hyldede med et mangfoldigt kunstprogram, skabt i samarbejde med Københavns levende og mangefacetterede kunstscene.

Art Cph Week og kunsten.nu vil gerne sige tak til at alle, som deltog – aktører såvel som publikummer. Vi glæder os til at se jer næste år! Men først her et glædeligt gensyn med ugens højdepunkter i billeder.

Cph Art Week 2015 from LAUK on Vimeo.

Dér, hvor det hele startede fredag til CHART Art Fair på Kunsthal Charlottenborg. Foto: Carsten Nordholt
Dér, hvor det hele startede fredag til CHART Art Fair på Kunsthal Charlottenborg. Foto: Carsten Nordholt
Da mørket senere indhyllede Charlottenborg, var der ikke en bar plet tilbage i gården. Åbningen af CHART blev fejret med musik, mad og drinks. Foto: Carsten Nordholt
Da mørket senere indhyllede Charlottenborg, var der ikke en bar plet tilbage i gården. Åbningen af CHART blev fejret med musik, mad og drinks. Foto: Carsten Nordholt
Også ved fredagens kunstneriske bådture var der trængsel. Båden sejlede fra Nyhavn og ombord kunne man opleve tre performances af henholdsvis amerikanske Jenny Gräf Sheppard og Will Owen samt danske Claus Haxholm. Foto: Jenny Selldén
Også ved fredagens kunstneriske bådture var der trængsel. Båden sejlede fra Nyhavn og ombord kunne man opleve tre performances af henholdsvis amerikanske Jenny Gräf Sheppard og Will Owen samt danske Claus Haxholm. Foto: Jenny Selldén
Will Owen spillede blide, elektroniske rytmer, mens passagererne hvilede øjnene - og slukkede tørsten i aftensolen. Foto: Jenny Selldén
Will Owen spillede blide, elektroniske rytmer, mens passagererne hvilede øjnene – og slukkede tørsten i aftensolen. Foto: Jenny Selldén
Under CHART blev der afholdt talks på Kunsthal Charlottenborg. Her er det fra søndagens paneldebat om kunst og globalitet. Foto: Daniel Heydorn
Under CHART blev der afholdt talks på Kunsthal Charlottenborg. Her er det fra søndagens paneldebat om kunst og globalitet. Foto: Daniel Heydorn
Et koncentreret publikum ved CHART-talks lørdag. Foto: Daniel Heydorn
Et koncentreret publikum ved CHART-talks lørdag. Foto: Daniel Heydorn
Tirsdag den 25. august var der guidet tur i metroen, hvor blandt andre performancekunstner Will Owen introducerede sit digitale og interaktive lydværk. Foto: Martin Kurt Hagelund
Tirsdag den 25. august var der guidet tur i metroen, hvor blandt andre performancekunstner Will Owen introducerede sit digitale og interaktive lydværk. Foto: Martin Kurt Hagelund
Deltagerne brugte deres telefoner til at medvirke i fællesafspilningen af Owens lydværk. Lyden afhang af, hvilken metrostation du indtastede. Foto: Martin Kurt Hagelund
Deltagerne brugte deres telefoner til at medvirke i fællesafspilningen af Owens lydværk. Lyden afhang af, hvilken metrostation du indtastede. Foto: Martin Kurt Hagelund
Lyd fra værket blandede sig med metroens i de fyldte togvogne. Foto: Martin Kurt Hagelund
Lyd fra værket blandede sig med metroens i de fyldte togvogne. Foto: Martin Kurt Hagelund
Kunstkritiker Lisbeth Bonde tog onsdag den 26. august publikum med på en inspirerende rundtur til nogle af Københavns mest anerkendte gallerier. Foto: Martin Kurt Hagelund
Kunstkritiker Lisbeth Bonde tog onsdag den 26. august publikum med på en inspirerende rundtur til nogle af Københavns mest anerkendte gallerier. Foto: Martin Kurt Hagelund
Hos Galleri KANT introduceredes der under gallerivandringen til norske Espen Dietrichsons nyeste værker. Foto: Martin Kurt Hagelund
Hos Galleri KANT introduceredes der under gallerivandringen til norske Espen Dietrichsons nyeste værker. Foto: Martin Kurt Hagelund
Gallerivandringen blev forsødet med en kop kaffe fra Coffee Collective. Foto: Martin Kurt Hagelund
Gallerivandringen blev forsødet med en kop kaffe fra Coffee Collective. Foto: Martin Kurt Hagelund
Torsdag den 27. august inviterede en række københavnske projektrum til 'projektrumsdag', som lagde ud med en filosofisk brunch i Astrid Noacks Atelier på Nørrebro. Foto: Martin Kurt Hagelund
Torsdag den 27. august inviterede en række københavnske projektrum til ‘projektrumsdag’, som lagde ud med en filosofisk brunch i Astrid Noacks Atelier på Nørrebro. Foto: Martin Kurt Hagelund
Til brunchen blev der serveret en anti-depressiv snaps, og den spredte rigtig nok smil på læben. Foto: Martin Kurt Hagelund
Til brunchen blev der serveret en anti-depressiv snaps, og den spredte rigtig nok smil på læben. Foto: Martin Kurt Hagelund
Hos Udstillingsstedet TYS introduceredes der til udstillingen The Distance Between Two Parts Plays Ping Pong. Foto: Martin Kurt Hagelund
Hos Udstillingsstedet TYS introduceredes der til udstillingen The Distance Between Two Parts Plays Ping Pong. Foto: Martin Kurt Hagelund
Hos projektrummet GREEN IS GOLD var værker af den hollandske New York-baserede kunstner Anouk Kruithof udstillet. Fotoskulpturer, der udforskede menneskelig sved og dens forviste æstetiske og følelsesmæssige betydning. Foto: Martin Kurt Hagelund
Hos projektrummet GREEN IS GOLD var værker af den hollandske New York-baserede kunstner Anouk Kruithof udstillet. Fotoskulpturer, der udforskede menneskelig sved og dens forviste æstetiske og følelsesmæssige betydning. Foto: Martin Kurt Hagelund
Samme dag på DIAS - Digitale Interactive Art Space performede den taiwanesiske percussionist Ying-Hsueh Chen ved kunstnerfællesskabet Haandholdts arrangement om digital kunst. Foto: Rikke Sabrina Jensen
Samme dag på DIAS – Digitale Interactive Art Space performede den taiwanesiske percussionist Ying-Hsueh Chen ved kunstnerfællesskabet Haandholdts arrangement om digital kunst. Foto: Rikke Sabrina Jensen
Ved arrangementet hos DIAS på Vallensbæk Station introducerede en række kunstnere fra fællesskabet Haandholdt til de mobile og digitale kunstoplevelser. Her er det danske Jacob Tækker, som fortæller. Foto: Rikke Sabrina Jensen
Ved arrangementet hos DIAS på Vallensbæk Station introducerede en række kunstnere fra fællesskabet Haandholdt til de mobile og digitale kunstoplevelser. Her er det danske Jacob Tækker, som fortæller. Foto: Rikke Sabrina Jensen
Franske Vava Dudu åbnede ballet, da Københavns fem kunsthaller inviterede til femdobbelt fernisering. Her på Overgaden på Christianshavn. Foto: Martin Kurt Hagelund
Franske Vava Dudu åbnede ballet, da Københavns fem kunsthaller inviterede til femdobbelt fernisering. Her på Overgaden på Christianshavn. Foto: Martin Kurt Hagelund
Danske Sophie Dupont i sin performance Heavy Light ved TRUST-åbningen på Overgaden Institut for Samtidskunst. Foto: Martin Kurt Hagelund
Danske Sophie Dupont i sin performance Heavy Light ved TRUST-åbningen på Overgaden Institut for Samtidskunst. Foto: Martin Kurt Hagelund
Nikolaj Kunsthal er under TRUST-udstillingen omdøbt til The Temple og udgjorde andet stop under TRUST-åbningen. Foto: Martin Kurt Hagelund
Nikolaj Kunsthal er under TRUST-udstillingen omdøbt til The Temple og udgjorde andet stop under TRUST-åbningen. Foto: Martin Kurt Hagelund
Den franske performancegruppe We Are the Painters under hvælvingerne i Nikolaj Kirke. Foto: Martin Kurt Hagelund
Den franske performancegruppe We Are the Painters under hvælvingerne i Nikolaj Kirke. Foto: Martin Kurt Hagelund
Jessica Baxters installation af køleskabe Do Not Feed The Artists, They Have Already Too Much To Digest, 2015 i Nikolaj Kunsthal. Foto: Martin Kurt Hagelund
Jessica Baxters installation af køleskabe Do Not Feed The Artists, They Have Already Too Much To Digest, 2015 i Nikolaj Kunsthal. Foto: Martin Kurt Hagelund
Nina Beiers skulptur Perfect Duty, 2014 på GL. STRAND, under TRUST kaldet The Salon. Foto: Martin Kurt Hagelund
Nina Beiers skulptur Perfect Duty, 2014 på GL. STRAND, under TRUST kaldet The Salon. Foto: Martin Kurt Hagelund
Angelo Plessas' performance Fantasy Plot Generator, 2015 på Kunsthal Charlottenborg / The Palace. Foto: Martin Kurt Hagelund
Angelo Plessas’ performance Fantasy Plot Generator, 2015 på Kunsthal Charlottenborg / The Palace. Foto: Martin Kurt Hagelund
Den Frie Udstillingsbygning var sidste stop på TRUST-ferniseringsrundet. Her er det svenske Ilja Karilampi i en DJ-performance. Foto: Martin Kurt Hagelund
Den Frie Udstillingsbygning var sidste stop på TRUST-ferniseringsrundet. Her er det svenske Ilja Karilampi i en DJ-performance. Foto: Martin Kurt Hagelund
På Den Frie havde danske Maiken Bent indtaget et helt rum med en kæmpeinstallation af værksteds- og atelier-prægede værker. Foto: Martin Kurt Hagelund
På Den Frie havde danske Maiken Bent indtaget et helt rum med en kæmpeinstallation af værksteds- og atelier-prægede værker. Foto: Martin Kurt Hagelund

Fakta

Kunstfestival

Cph Art Week 2015

21 aug 2015 30 aug 2015