CPH:DOX 2018 – et rum for refleksion, demokratisk dialog og meninger på tværs

12. marts 2018

Den femtende udgave af festivalen CPH:DOX er lige på trapperne, og også i år byder programmet på en bred vifte af film, som favner billedkunsten på forskellig vis.

VR Cinema, 2017. Kunsthal Charlottenborg. Foto: Normann Copenhagen

Den femtende udgave af festivalen CPH:DOX er lige på trapperne, og også i år byder programmet på en bred vifte af film, som favner billedkunsten på forskellig vis.

Den femtende udgave af festivalen CPH:DOX er lige på trapperne, og også i år byder programmet på en bred vifte af film, som favner billedkunsten på forskellig vis.

Kunsthal Charlottenborg udgør hjertet i årets udgave af CPH:DOX. Det er stedet, hvor alle dedikerede festivalgængere vil lægge vejen forbi i løbet af de 11 dage, som festivalen varer. Alt fra dokumentarfilm til visuelle koncerter, talks, fester, events og højtprofilerede brancheaktiviteter, såsom CPH:CONFERENCE, vil finde sted i Kunsthal Charlottenborg, som tidligere har høstet stor international anerkendelse som CPH:DOX’s festivalpalæ.

Årets komplette CPH:DOX-program kan findes her

En stor kurateret kunstudstilling, en interaktiv udstilling samt flere talk- og loungeområder er blot nogle af de tiltag, som præsenteres i festivalpalæet. Besøgende vil ligeledes kunne læne sig tilbage i hele tre forskellige biografer; foruden en traditionel biograf og en virtual reality-udgave præsenterer kunsthallen i samarbejde med det anerkendte møbelbrand Normann Copenhagen Danmarks første sofabiograf, Social Cinema, hvor man kan opleve storslåede dokumentarfilm i tilbagelænede omgivelser. Også den populære restaurant Apollo, som Frederik Bille Brahe står bag, vil være at finde i Kunsthal Charlottenborg.

Bjarke Underbjerg: Influenza (on Kirstine Roepstorff). CPH:DOX 2018. Pressefoto

I håbet om at skabe reel social forandring søger CPH:DOX at være et rum for refleksion, demokratisk dialog og meninger på tværs af befolkningen. Det har siden festivalens grundlæggelse i 2003 været en klar ambition at udbrede dokumentarfilmen som mere end blot en journalistisk genre, og ét af festivalens absolutte kunstrelaterede højdepunkter er filmen Influenza (on Kirstine Roepstorff) af den danske instruktør Bjarke Underbjerg. Filmen følger Kirstine Roepstorff i de halvandet år, hvor hun viede al sin tid til værket Influenza, der blev til i forbindelse med Venedig-biennalen i 2017.

Læs også interviewet Mørket findes med Kirstine Roepstorff

Faces Places. CPH:DOX 2018. Pressefoto

‘Influenza’ antyder både sygdom og forvandling. Roepstorffs kreative proces var en filosofisk refleksion over det at skabe, og værket udviklede sig i materialer fra tekstil, planter og beton til lys og mørke. Vejen fra idé til færdigt værk var lang, og gik forbi skulptører i København, vævere i Paris, arkitekter og gartnere i Venedig, før publikum fik mulighed for at vandre med Roepstorff ind i det transformative og fertile mørke, hvorfra den skabende proces tog sin begyndelse for kunstneren.

Læs anmeldelsen af udstillingen influenza. theatre of glowing darkness her

På programmet er også filmen Lykkelænder, hvor den danske kunstner Lasse Lau med en sensitiv tilgang udforsker forholdet mellem Grønland og Danmark, som er fyldt med forestillinger og myter. Lykkelænder kredser om autencitet og iscenesættelse, hvor den grønlandske erfaring formgives og italesættes med både humor og eftertryk. Også den 89-årige franske filmskaber Agnès Varda er drevet af en umættelig nysgerrighed efter at forstå verden omkring sig. I sin nyeste film Faces Places har Varda allieret sig med den unge fotograf JR. Sammen, og de to tager i fælleskab på roadtrip rundt omkring i Frankrig for at møde folk, fotografere dem og klistre portrætterne op i kæmpeformat på husfacaderne, hvor folk bor; et socialt eksperiment og et generøst projekt, som samler folk og giver håb i en tid præget af splittelse og krise.

Dreaming Murakami. CPH:DOX 2018. Pressefoto

Hvor både Lasse Lau og Agnès Vardas fortællinger har rod i den virkelige verden, smelter virkelighed sammen med fiktion i filmen Dreaming Murakami, der udspiller sig som en samtale mellem instruktøren Nitesh Anjaan og den danske oversætter Mette Holm. I filmen forsøger Mette Holm at finde de perfekte sætninger til at kommunikere drømmende karakterer fra Haruki Murakamis fantasirige og fabulerende romaner. Men mens hun gør det, udtværes grænser mellem fiktion og virkelighed, og oversætterens eget verdenssyn forandres.

Kilde: CPH:DOX

Fakta

CPH:DOX, Copenhagen International Documentary Film Festival, finder i år sted i perioden 15. marts – 25. marts 2018. CPH:DOX blev grundlagt i 2003 af festivalens nuværende direktør, Tine Fischer, og er i dag én af de største dokumentarfilmfestivaler i verden. I 2003 talte festivalen 14.000 besøgende. I 2017 slog CPH:DOX alle rekorder med et totalt besøgstal på 97.500.