Det brænder i Nevadas ørken

KUNSTEN.NU har talt med Christian Dietrich, der har deltaget i dette års Burning Man festival i Nevada, USA.

Christian Dietrichsen. Foto: Lars Svanholm

KUNSTEN.NU har talt med Christian Dietrich, der har deltaget i dette års Burning Man festival i Nevada, USA.


info


Man skal ikke forvente strømlinede, kuraterede iscenesættelser i Nevadas golde ørkenlandskab, hvor fantasien får frit råderum blandt de mange deltagere på kunstfestivalen Burning Man. Og man kan med rette spørge sig selv, hvad der får et halvt hundrede tusinde mennesker til at tilbringe en uge i en ørken med støvstorme og en sol, der bager ubønhørligt ned fra en skyfri himmel.

Christian Dietrichsen med vinger...Foto: Thomas Lütken.
Christian Dietrichsen med vinger…Foto: Thomas Lütken.

Større Århus-lejr
Kulturarrangøren og initiativtageren Christian Dietrichsen fortæller om festivalen:
"Jeg kan ikke huske hvem, der fortalte mig om Burning Man – og det er noget af det fine ved det, at alt foregår ved mund til mund. Der bliver ikke lavet nogen form for reklame; men jeg kan mærke, der er en bølge på vej. Jeg snakker med flere og flere, og til næste år tror jeg, der kommer en ordentlig horde Århus-folk afsted. I kraft af at man er flere, kunne man slå en større lejr op og lave nogle større projekter. Og på tværs mellem kunstnergrupperinger kan det være, man kan begynde at samle nogle tråde på den ene eller anden måde".

Foto: Thomas Lütken.
Foto: Thomas Lütken.
Plads til installationer
Om festivalens rent kunstneriske sammensætning konstaterer Christian Dietrichsen: "Der er meget installationskunst – og i mange tilfælde er disse værker placeret ude midt i ørkenen, hvor der er plads til de store værker i stedet for, at de er proppet ind i ét eller andet kunstmuseum. Der er ofte langt imellem tingene, og det er en meget fin ramme at placere det i, synes jeg".

Den brændende mand
Noget af det spektakuære ved eventen er den afsluttende symbolske afbrænding af en gigantisk, mandsformet skulptur. Her samles deltagerne i et manifesterende show, der inkluderer fyværkeri og ild i et storslået sceneri, som for de danske deltagere udgør et lovligt voldsomt udtryk. Det er dog vigtigt for dén familiefølelse, der finder sted under begivenheden.

Det er meget vigtigt for Christian Dietrichsen at fremhæve det sociale ved arrangementet: "Der er kunst; men der er også et sammenhold. På et kunstmuseum for eksempel er tingene taget ud af en sammenhæng, og du interagerer ikke med mennesker, når du befinder dig på et kunstmuseum. Dét, at det er integreret i det sociale, er meget vigtigt. Det ser man ikke så tit".

Foto: Birgitte Søndergaard.
Foto: Birgitte Søndergaard.
Foto: Christian Dietrichsen.
Foto: Christian Dietrichsen.

Non-kommercielt sammenhold
Det non-kommercielle spiller en vigtig rolle i Burning Man. Naturligvis er der økonomi blandet ind i foretagendet i kraft af det indskud på $250 deltagerne betaler, men i flere tilfælde støttes omkostningstunge projekter af organisationen selv.

SE FLERE BILLEDER FRA BURNING MAN HER


Fakta

Festival

Burning Man

25 aug 2008 1 sep 2008

Fakta

Christian Dietrichsen er musiker og uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium.
Han var en af initiativtagerne til den utraditionelle århusianske musikfestival Puls i 2007 og er desuden formand for kunstnerforeningen ProKK.