Det skal du se! Uge 37

9. september 2025

Salonkultur, venskaber og følelsernes politik er under behandling i denne uges udstillinger. Velkommen til Det skal du se! Uge 37.

Jasleen Kaur, Alter Altar, installation view, Tramway, Glasgow, 2023. Courtesy Tramway, Glascow. Foto: Keith Hunter.

Salonkultur, venskaber og følelsernes politik er under behandling i denne uges udstillinger. Velkommen til Det skal du se! Uge 37.


info


Redaktionen anbefaler her en håndfuld aktuelle kunstudstillinger, som åbner i uge 37. Du kan også få det fulde overblik i vores Art Guide.
Gennem installation, video, maleri og skulptur stiller udstillingen skarpt på, hvordan følelser ikke blot er private erfaringer, men indvævet i vores fælles liv – noget, der former relationer, institutioner og samfund og er med til at forandre den virkelighed, vi deler.
Følelsesmæssige aspekter af tilværelsen fylder mere end nogensinde i populærkultur og den offentlige samtale, samtidig med at den globale virkelighed er defineret af kriser, uro og uforudsigelighed. Gennem installation, skulptur, maleri og video af internationale samtidskunstnere, undersøger gruppeudstillingen Maybe we could both belong følelsernes politik med afsæt i levede erfaringer, og sociale og politiske strukturer.
Udstillingen repræsenterer en bred vifte af Karoline Ebbesens (1852-1936) værker i forskellige medier. Ebbesen er særligt kendt for sine tekstilværker samt at sy i papir og bruge sting som ornamentik i collage, men hun arbejdede også flittigt med tekst, tegning og collager i papir. Med kristne og mytologiske toner portrætterer hun blandt andet dyr, planter, søskende og sig selv.
Ebbesens værker bliver vist side om side med helt nye værker af danske og internationale samtidskunstnere heriblandt Lise Haller Baggesen, Gudrun Hasle, Georgina Maxim og Matilde Duus, der har ladet sig inspirere og fundet slægtskaber i Ebbesens tekst- og billedverden.
Værk: Karoline Ebbesen
Værk: Karoline Ebbesen
To gamle venner, tredive års delt historie. Deres veje krydsede første gang i den analoge æra – gennem rejser, at fare vild og opdage nye måder at se verden på. Gennem årene fandt de altid sammen igen forskellige steder, altid med kreative resultater.
Oh! Er det ikke farligt? er resultatet af dette flow: et gensyn malet i realtid. Udstillingen præsenterer samarbejdsværker skabt hen over sommeren, side om side med nye skulpturer og individuelle lærreder af både Benny Brankovic og EGS.
Det er en fejring af instinkt, tid og styrken i at skabe noget sammen.
Benny Brankovic & EGS.
Benny Brankovic & EGS.
Hvad gør overfloden af stimuli ved vores opmærksomhed? Med udstillingen Trapholt – Til Vægs præsenterer Trapholt 110 kunstværker i museets ikoniske, 70 meter lange centrale galleri. Samtidig introduceres et nyudviklet digitalt oplevelsesværktøj, der inviterer gæsten med på en opmærksomhedsrejse.
Værkerne i Trapholt – Til Vægs er ophængt i klassisk salonstil – tæt fra gulv til loft. Det digitale oplevelsesværktøj i form af en interaktiv kunstscanner giver den besøgende mulighed for at registrere de kunstværker, som umiddelbart fanger blikket. Herefter kan gæsten reflektere over og fordybe sig i egne kunstvalg og få indsigt i, hvordan man selv oplever kunst – samt få tilbudt en fordybelsesoplevelse.
Maria Torp, <i>Transition</i>, 3 x 8 meter, olie og spraymaling på pap. Foto: Kenneth Stjernegaard
Maria Torp, Transition, 3 x 8 meter, olie og spraymaling på pap. Foto: Kenneth Stjernegaard
Sophienholm gemmer på en historie, kunsthistoriker Gertrud With netop har foldet ud i et forskningsprojekt, om hvordan forfatteren og værtinden Friederike Brun (1765-1835) blev primus motor for en helt ny kultur i kraft af sin evne til at skabe venskaber i saloner, på rejser og med fænomenet ”kunstnerstambogen”, som er et imponerende ”venskabsdokument”.
Stambogens værker suppleres af andre historiske venskabsdokumenter fra den danske kulturhistorie såsom Drachmanns gæste-dug, Willumsens venskabsbillede til Carl Nielsen og et portræt af Friederike, der blev bestilt som en vennetjeneste, for at booste den unge C.W. Eckersbergs karriere.
Det andet spor i udstillingen er fem samtidskunstnere, som behandler venskabet i både skulptur, performance, installation og maleri: Albin Werle (SE), Molly Haslund (DK), Anna Stahn (DK), Ida Retz Wessberg (DK) og Mille Kalsmose (DK).
J.H.W. Tischbein (1751-1829) <i>De fire temperamenter repræsenteret i form af æsler</i>, 1825. Foto: Frederiksbergmuseerne/Bakkehuset.
J.H.W. Tischbein (1751-1829) De fire temperamenter repræsenteret i form af æsler, 1825. Foto: Frederiksbergmuseerne/Bakkehuset.