En hymne om oliens endeligt

I Århus Kunstbygning giver den schweiziske kunstnerduo Christina Hemauer og Roman Keller oliens æra en ceremoniel afsked med et glimt i øjet.

En nyfortolkning af arbejdersangen Internationale åbnede udstillingen United Alternative Energies. Foto: Jens Møller Sørensen.

I Århus Kunstbygning giver den schweiziske kunstnerduo Christina Hemauer og Roman Keller oliens æra en ceremoniel afsked med et glimt i øjet.

Hvordan tager man afsked med den vigtigste drivkraft for samfundsudvikling over mere end et århundrede? Hemauer og Keller blander udtryk fra den ceremonielle, religiøse og politiske højtidelighed med en kant af humor, der giver udstillingens værker en god blanding af alvor og selvdistance.

Et værk indarbejder for eksempel en nyfortolkning af den politiske slagsang Internationale, nu med menneskets fryd ved overforbrug og spild som tema. Et andet værk lader beskueren tænde et stearinlys for den afgåede energiform, mens et vindmøllehoved langsomt roterer over lysene.

Tænd et lys under propellen. Som var man i en katolsk kirke. Foto: Jens Møller Sørensen
Tænd et lys under propellen. Som var man i en katolsk kirke. Foto: Jens Møller Sørensen

Fremførelse af talen Postpetrolism was heralded here . Foto: Jens Møller Sørensen
Fremførelse af talen Postpetrolism was heralded here . Foto: Jens Møller Sørensen

Kys din bil godnat
I det hele taget kredser en stor del af udstillingens værker om den æra vi nu træder ind i – postpetroliumismen eller tiden efter olien.

Beskueren præsenteres i et værk for en række lysbilleder af biler, der lægges til at sove under lagener, som leder tankerne hen på ligklæder og i et andet for en række glødepærers sidste dans i form af en opstigende røg fra deres knuste glaskroppe. Det hele er meget trist, men efter petrolisme kommer et alternativ måske.

 Hemauer og Keller. United Alternative Energies. Udstillingsview. Foto: Jens Møller Sørensen
Hemauer og Keller. United Alternative Energies. Udstillingsview. Foto: Jens Møller Sørensen

Hemauer og Keller: End of Life – Contribution to  the Inefficiency of Poetry. Foto: Jens Møller Sørensen
Hemauer og Keller: End of Life – Contribution to the Inefficiency of Poetry. Foto: Jens Møller Sørensen

 
A road not taken
Udstillingen giver samlet set en god tankepause i forhold til oliens betydning for vores samfunds udvikling og i forhold til alternative veje. Således indeholder den også nogle retrospektive nedslag i ”energiens historie”.

Oliens tid har passeret sit højdepunkt og vi er gået i gang med at finde alternative energiformer, men i virkeligheden har vi kendt til mange af disse i lang tid. De er blot ikke blevet udnyttet og udviklet som olien.

Hemauer og Keller: No 1 Sun Energie. Foto: Jens Møller Sørensen
Hemauer og Keller: No 1 Sun Energie. Foto: Jens Møller Sørensen

Værket No1 Sun Engine forholder sig netop til historiens skilleveje ved at rekonstruere et solenergianlæg, der med succes blev bygget i 1913 uden for Kairo. Samme fokus har videoværket A Road Not Taken, der genfortæller et næsten glemt stykke amerikansk historie, hvor præsident Jimmy Carters forsøgte at sætte fokus på alternative energiformer. 

Begge værker forholder sig dermed til punkter i historien, hvor fungerende alternativer energier har ”tabt kampen” mod olien.  

Alternative energier, alternative tankebaner
Det alternative er i spil på flere planer hos Hemauer og Keller.
Århus Kunstbygning er for eksempel blevet renset af en energirenser i forbindelse med udstillingen, mens et værk opfordrer beskueren til at holde sin egen lille afskedstale under et særligt gunstigt energipunkt, der er udpeget af en geobiolog og forstærket ved hjælp af en ophængt kobberspiral.

De alternative tankebaner fremprovokerer et smil på læben, der er med til at skabe kontrast til den alvorlige problemstilling, der ligger bag energitemaet.


Fakta

Udstilling

United Alternative Energies

22 jan 2011 3 apr 2011

Christina Hemauer, Roman Keller

Kunsthal Aarhus Se kort og tider

Fakta

Udstillingen United Alternative Energies er kurateret af Latitues, der består af Mariana Cánepa Luna og Max Andrews, som sammen med Hemauer og Keller deltog i en debat om kunstens rolle i forhold til miljøproblematikken. Læs reportage om debatten her.

Udstillingen er en del af Århus Kunstbygnings tematisering af klimadebatten: IMAGINE- mod en økoæstetik.

Århus Kunstbygning viser samtidig Søren Dahlgaards udstilling Growing Vegetables on a Coral Island.