En port med plads til forbedringer

Det kvalitetsmæssige spænd er for stort og tematikken for flydende i kunstfestivalen Port 2010. Men tak for initiativet!

Inge Tranter og Michael Richardt Petersen: Glaskjolen: foto: Inge Tranter (beskåret)

Det kvalitetsmæssige spænd er for stort og tematikken for flydende i kunstfestivalen Port 2010. Men tak for initiativet!


info

www.port2010.dk

Fotoet af en danser i den nordjyske natur med et fyrtårn som baggrund pryder forsiden af shortguiden for kunstfestivalen PORT 2010, som siden åbningen i september har udfoldet sig mange steder i den nordjyske region. Festivalen er dækket af en omfattende artikelserie på KUNSTEN.NU, og det er nu tid til at komme med en generel vurdering af festivalen.

Få liste over KUNSTEN.NUs dækning af Port 2010. Klik her.

Sigende lokalt signaturværk
Inge Tranter er kunstneren bag fotoet – hun er bosiddende i Tversted ved Tannisbugt helt oppe nordpå. Måske er det at lægge for meget i det, men set udefra kommer det forhold, at Tranters foto er havnet som signaturværk for festivalen, ufrivilligt til at udstille et af festivalens problemer: den manglende kvalitetssondring.

Tranters foto på forsiden af Port 2010s shortguide.
Tranters foto på forsiden af Port 2010s shortguide.
Inge Tranter og Michael Richardt Petersen har sammen skabt projektet Glaskjolen. Foto: Inge Tranter.
Inge Tranter og Michael Richardt Petersen har sammen skabt projektet Glaskjolen. Foto: Inge Tranter.

Festivalen taler ubeskedent og ambitiøst om sig selv som Danmarks største kunstfestival, der skal være som en port mellem den internationale samtidskunstscene og den nordjyske ditto.

Så vidt, så godt og ikke et ondt ord om hverken Tversted eller Tranter. Eller om en lang række af de deltagende kunstnere med lokal forankring og begrænsede kunstneriske cv’er.
Men der er altså meget langt – for langt – til kunstnere som Stelarc og Thomas Saraceno, som selvklart kommer med en helt anden pondus og international gennemslagskraft.

Tomas Saraceno har bragt værket Walking on Clouds med til Kunsten i Ålborg. Saracenos spektakulære svævende installationer har blandt andet været vist på Venedig bienalen. Pressefoto.
Tomas Saraceno har bragt værket Walking on Clouds med til Kunsten i Ålborg. Saracenos spektakulære svævende installationer har blandt andet været vist på Venedig bienalen. Pressefoto.
Stelarc har i årtier arbejdet eksperimenterende med kroppens udvidede muligheder. Pressefoto.
Stelarc har i årtier arbejdet eksperimenterende med kroppens udvidede muligheder. Pressefoto.

Et udtyndet kvalitetsbegreb
Problemet er, at festivalen i det store og hele ikke sondrer og dermed ligestiller alle de deltagende kunstnere. Meget – og vi gentager meget – firkantet sagt svarer det til at udstille Per Kirkeby sammen med en søndagsmaler, og lade som om det er helt naturligt.

Alt efter temperament kan man kalde det et sympatisk demokratisk træk eller mene det udtynder kvalitetsbegrebet i en suppe af forskelsløshed. Vi hælder mest til det sidste og mener, at festivalen næste gang – hvis der bliver en sådan? – med fordel kan slibe knivene.

Upræcis tematisk ramme
Det samme gælder festivalens tematiske ramme. Festivalen vil i store ord undersøge publikums roller i en tid med nye sociale medier. Der er budt op til interaktivitet og et medskabende publikum. Men den tematik smuldrer i praksis i mange af festivalens projekter. Der mangler simpelthen præcision.

Selv flagskibsudstillingen Biotopia på Utzon centret rammer lidt skævt i forhold til den overordnede ramme. Udstillingen er såmænd ambitiøs nok, og faktisk præsenteres vi for en kunstpraksis, som aldrig tidligere er foldet ud på denne måde i dansk sammenhæng: Kunstnere der kobler kunsten og bioteknologien. Temmelig radikalt og godt gået PORT 2010! Men selvom der er et par værker på udstillingen, der rummer interaktive elementer, så er fokus netop på bioteknologi og ikke specielt på publikums nye aktive rolle.

Læs anmeldelsen af Biotopia. Klik her

Jonas Pihl og Henrik Godsks tætte ophængning på Det ny Kastet i Thisted. Foto: Ole Bak Jakobsen
Jonas Pihl og Henrik Godsks tætte ophængning på Det ny Kastet i Thisted. Foto: Ole Bak Jakobsen
Tematikken er endnu mere udtyndet i en anden af festivalens satsninger: Hidden Places-udstillingerne, som parrer to kunstnere på utraditionelle udstillingssteder. Jonas Pihl og Henrik Godsk udstiller eksempelvis malerier på det gamle rådhus i Thisted: det er en udmærket udstilling, og ophængningen er spændende. Men hvordan er det lige, den sætter spot på publikums roller i en tid med nye sociale medier?

Det virker også påklistret, når Grand-Old-Men-billedhuggerne Erland Knudssøn Madsen og Jørn Rønnau tilføjer deres skulpturelle arbejder et stænk digital interaktivitet.

Sagt på en anden måde: Kunstnerne er ikke udvalgt på baggrund af et længervarende dybdegående arbejde med tematikken. Det rykker derfor ikke rigtigt og af den grund forbliver det små vedhæftninger til kunstnernes normale undersøgelsesfelter, som – i parentes bemærket – såmænd kan være spændende nok i sig selv.

Læs om Jørn Rønnaus udstilling Den usynlige by i Vendsyssel. klik her.

Erland Knudssøn Madsens stativ hvorpå man kan høre I.P Jacobsens digt over mobiltelefon. Foto: Erland Knudssøn Madsen.
Erland Knudssøn Madsens stativ hvorpå man kan høre I.P Jacobsens digt over mobiltelefon. Foto: Erland Knudssøn Madsen.
Jørn Rønnov: Den usynlige by i Vendsyssel, som er skabt af træstykker lokale har indsendt. Foto: Jørn Rønnov.
Jørn Rønnov: Den usynlige by i Vendsyssel, som er skabt af træstykker lokale har indsendt. Foto: Jørn Rønnov.

Problemer med at holde de tematiske tunger lige i munden er i øvrigt et klassisk problem, og det er bestemt ikke forbeholdt PORT 2010. Mange kunstfestivaler og gruppeudstillinger var såmænd bedre tjent med at være foruden sådanne tematiske spændetrøjer.

Men tak for initiativet!
Men nu skal det jo ikke være brok det hele fra en flok elitære kunstanmeldere på Danmarks største kunstmagasin.

Vi vil gerne kippe med flaget for initiativet i det nordjyske. I en af debatterne om PORT 2010 på KUNSTEN.NU skriver en læser, at han er nået til den stille konklusion, at provinsen ikke fortjener samtidskunst. Det synspunkt er vi absolut uenige i.

Følg debatten om kunsten i et udvidet felt.

Vi mener i høj grad, at Nordjylland fortjener samtidskunst, og PORT 2010 vidner om en kraftanstrengelse og en ambition om at sætte en ny dagsorden for kunsten i et hjørne af Danmark. Og rent faktisk fik mange af udstillingerne da også ganske pæne anmeldelser på KUNSTEN.NU

Læs anmeldelse af Moving’ Space på Kunsten
Læs anmeldelse af SKM Live på Skagens Museum
Læs anmeldelse af Hidden Places

Elle-Mie Ejdrup Hansen's og Lars Strandh's udstilling i Buderup Ødekirke. Foto: Elle-Mie Ejdrup Hansen.
Elle-Mie Ejdrup Hansen’s og Lars Strandh’s udstilling i Buderup Ødekirke. Foto: Elle-Mie Ejdrup Hansen.
Hans E. Madsens lysværk set fra toppen af Hirsthals fyr. Foto: Hans E Madsen.
Hans E. Madsens lysværk set fra toppen af Hirsthals fyr. Foto: Hans E Madsen.

Det var ambitiøst, at festivalen flyttede kunsten ud af museerne og til udkanten af Nordjylland. Inde i Buderup Ødekirke og fra udkigsposten på fyrtårnet i Hirtshals kunne man se kunsten under anderledes og mindre kontrollerede forhold. Det var opløftende at opleve kunsten derude.

Det skarpeste skud i bøssen er ikke affyret endnu og skydeskiven hænger der endnu! KUNSTEN.NU ser frem til den næste kunstfestival i Nordjylland.


Fakta

Festival

PORT 2010