Farveblind på grund af indavl

Af
30. november 2009

I Århus Kunstbygning tager tre kunstnere os med på tankevækkende rejser, men på den ene bliver vi ikke mere end turister.

Jeannette Ehlers Atlantic (Endless Row) foto 2009. Pressefoto.

I Århus Kunstbygning tager tre kunstnere os med på tankevækkende rejser, men på den ene bliver vi ikke mere end turister.

Af
30. november 2009


info

I forbindelse med udstillingen Brilliant Cityer der udgivet en bog med samme titel fra Forlaget Århus Kunstbygning.

Bogen er en selvstændig bog og ikke et katalog.


Eksotiske spøgelser
Vi tænker ikke over det i hverdagen. Måske fordi vi har pakket det ind og gemt det bort. Men vi kan ikke fornægte historien: Danmark har handlet med slaver.

I udstillingen Atlantic sætter Jeannette Ehlers fokus på den danske trekantshandel og tager os med over Atlanten til Vestindien og Ghana.

Gennem hendes digitalt manipulerede fotografier og videoinstallationer viser hun på lettilgængelig og enkel vis, hvordan fortidens minder altid er nærværende som spejlinger og skygger.

Jeannette Ehlers Three Steps of Story video 2009. Presssefoto.
Jeannette Ehlers Three Steps of Story video 2009. Presssefoto.

Med fokus på sin egen identitet som barn af en vestindisk far optræder Jeannette Ehlers selv i to af sine værker. Lyd og æstetisk smukke billeder spiller harmonisk sammen, når hun som et eksotisk spøgelse danser gennem rummene i de historiske lokaliteter.

Det er både underholdende og indtagende, samtidig med at vi aner den mere alvorlige undertone.

Atlantic er en umiddelbar, sanselig oplevelse, hvor vi kommer på sporet af det alvorlige budskab under overfladen.

Den kinesiske mur
I Inger Lise Rasmussens Brilliant City går turen til Kina. Gennem et omfattende og grundigt billedmateriale skildrer hun de hastigt voksende storbyer i Kina, hvor den vestligt inspirerede arkitektur står i kontrast til de harmoniske kinesiske haver.

I første omgang fremstår udstillingen som en mur af utallige bybilleder, der er lige så utilnærmelig som de kæmpemæssige og ensartede boligkomplekser, som billederne viser.

Men giver vi os tid til at gå tættere på, viser der sig et mylder af liv mellem byggepladserne, betonmurene og stilladserne.

Inger Lise Rasmussen. Foto fra det samlede værk Megalopolis, fotogravure 2009. Pressefoto.
Inger Lise Rasmussen. Foto fra det samlede værk Megalopolis</>, fotogravure 2009. Pressefoto.
Inger Lise Rasmussen. Foto fra det samlede værk Megalopolis, fotogravure 2009. Pressefoto.
Inger Lise Rasmussen. Foto fra det samlede værk Megalopolis</>, fotogravure 2009. Pressefoto.

Sammen med Inger Lise Rasmussen dykker vi ned mellem højhusene og zoomer ind på de små liv i den store myretue af beton. Mellem de grå og monotone bygninger finder vi spor af den gamle kultur, der endnu ikke er blevet kultiveret af de ambitiøse arkitekter.

Ud over at være en rejse ind i de kinesiske metropolers myldrende liv, er Brilliant City også en æstetisk oplevelse.

Inger Lise Rasmussen benytter sig af analog fotografi udført som fotogravurer, hvilket betyder, at nogle ellers uskønne billeder af byggerod og stilladser fremstår smukke og maleriske.

Sofie Thorsen. Stills fra filmen Den Farveløse Ø 2009. Pressefoto.
Sofie Thorsen. Stills fra filmen Den Farveløse Ø 2009. Pressefoto.

Farveløse Fur
Fur er ikke det mest oplagte rejsemål, og i Sofie Thorsens film Den Farveløse Ø bliver det også kun til et kort turistbesøg. Det er en skam, da Sofie Thorsens ide i sig selv er både interessant og sympatisk.

På Fur bor en mand, der er født sort/hvid farveblind som resultatet af lidt for ens gener i et lukket øsamfund. I filmen skildres denne måde at se verden på gennem uskarpe og lysfølsomme billeder skiftevis med engelske tekststykker fra den internationale literatur om fænomenet.

Sofie Thorsen. Stills fra filmen Den Farveløse Ø 2009. Pressefoto.
Sofie Thorsen. Stills fra filmen Den Farveløse Ø 2009. Pressefoto.

Da billederne er fra Fur, forvirrer de engelske teksstykker, og det er svært ikke at undres over, hvem det er, der fortæller historien om manden fra Fur. Det betyder, at historien aldrig bliver rigtig vedkommende, og at turen gennem de ellers smukke, udviskede billeder føles langtrukken.

Det er først i det øjeblik, manden får en stemme og med klingende fursk dialekt fortæller, hvordan det er at leve et liv uden farver, at vi liver op, lytter og ser med hans øjne.

De tre udstillinger på Århus Kunstbygning inviterer alle på rejse til spændende destinationer, men kun Atlantic og Brillant City lægger op til et længere ophold.


Fakta

Udstilling

Atlantic, Brilliant City og Den Farveløse Ø

14 nov 2009 24 jan 2010

Sofie Thorsen, Inger Lise Rasmussen, Jeannette Ehlers

Kunsthal Aarhus Se kort og tider