Fire-dages festival med dansk performancekunst
Fra d. 21.-24. november afholder Den Frie Udstillingsbygning performancefestivalen Mellemting Mellem ting, hvor 32 danske kunstnere tager favntag med konceptet ‘skulptursituationer’.
![](https://artmatter.weareheavy.dev/cdn-cgi/image/w=1200/wp-content/uploads/2019/11/unnamed-2019-11-11t102334.756.jpg)
Fra d. 21.-24. november afholder Den Frie Udstillingsbygning performancefestivalen Mellemting Mellem ting, hvor 32 danske kunstnere tager favntag med konceptet ‘skulptursituationer’.
Fra d. 21.-24. november afholder Den Frie Udstillingsbygning performancefestivalen Mellemting Mellem ting, hvor 32 danske kunstnere tager favntag med konceptet ‘skulptursituationer’.Mellemting Mellem ting er et samarbejde mellem performance – og billedkunstner Heine Kjærgaard Klausen og den Frie Udstillingsbygning. Ambitionen er at præsentere et bredt udsnit af dansk performancekunst anno 2019. Derfor spænder de deltagende kunstnere fra yngre vækstlagskunstnere som Ragnhild May og Kristoffer Raasted til ældre og mere erfarne kunstnere som Lilibeth Cuenca Rasmussen og Doris Bloom.
Performancekunsten har kunsthistorisk rod i 1960’erne og 1970’erne, men har de seneste år set en markant opblomstring i samtidskunsten. Med Mellemting mellem ting tager Heine Kjærgaard Klausen fat i det, han selv kalder ‘skulptursituationer’, der for Klausen handler om at lave ting med hænderne.
“Når man tænker over det, fylder ting overordentligt meget i vores forståelse af verden og os selv. Ting kan symbolisere og repræsentere alt fra guder, fodboldklubber og nationer. De har sociale betydninger, og de kan markere status og magt. Derfor kan ting på en og samme tid både forbinde os mennesker og bruges til at adskille os” uddyber Klausen.
Performancekunstnerne vil derfor alle arbejde med en variation af ting, der rykkes væk fra deres normale funktion for at blive brugt skulpturelt. Under festivalen inddeles udstillingssalene i afgrænsede områder med tape, gulvtæpper og scenemoduler, som hver især vil danne ramme om en performance. De individuelle performances igangsættes løbende i et interval på tredive minutter, hvilket skaber en kontinuerlig rytme gennem de fire dage, hvor festivalen afholdes. De bearbejdede artefakter bliver tilbage og udstillingssalene fyldes således løbende med efterladenskaber og effekter fra de afholdte performances.
Kilde: Den Frie