Fra intervention til lænestol

Raumlabor er et anderledes indslag på Roskilde Festivalen. En kritisk, urban intervention, der fungerer som en lille bid af Berlin.

Raumlabor under opbygningen. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Raumlabor er et anderledes indslag på Roskilde Festivalen. En kritisk, urban intervention, der fungerer som en lille bid af Berlin.

Raumlabor blev bedt om at bidrage med noget typisk berlinsk til Roskilde festival. Med værket ”Lækker Construction” kommenterer de på boligsituationen i Kreutzberg. I bydelen bliver mange berlinere  tvunget til at flytte væk, fordi kvarteret er blevet smart at bo i, og huslejen konstant stiger.

Urs Kumberger og Marius Busch arbejder begge freelance for Raumlabor på projektet til Roskilde festival. Urs fremhæver, at der er en dansk dimension af udviklingen i Kreutzberg. Danskernes interesse i Berlin har også en betydning for huslejepriserne, og det betyder, at mange berlinere bliver tvunget til at flytte fra deres hjem.

”Inden for det sidste år har et dansk investeringsselskab købt 60 huse i området” fortæller Urs.

Raumlabors sociale installation under opbygningen. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Raumlabors sociale installation under opbygningen. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Et slag bordtennis? (Foto: Matthias Hvass Borello)
Et slag bordtennis? (Foto: Matthias Hvass Borello)

Bliv rigere
”Med dette værk kritiserer vi ikke, at byen forandrer sig, men den måde den forandrer sig på. Disse dynamikker fylder meget i berlinernes hverdag”. I værket har Raumlabor opstillet et afspærringshegn, der signalerer, at man skal blive væk, men samtidig inviteres folk til at bruge installationen som møbel.

Figurative indslag i installationen. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Figurative indslag i installationen. (Foto: Matthias Hvass Borello)
”Vi synes at et afspærringshegn ville være et interessant element at anvende i installationen – det er et meget typisk element i gadebilledet i Berlin, hvor man ser dem overalt dækket af reklamer og plakater”.

Raumlabor arbejder i et krydsfelt mellem urbane interventioner, arkitektur, design og kunst. I dette værk er det den tyske gadekunstner Bronco, der har lavet alle slogans og plakater på værket. De kommenterer alle på den skæve dynamik, hvor de fattige sendes væk for at de rige kan komme til. ”Et af dem siger ”hvis du vil bo her, må du blive rigere” –  det er et ironisk statement ”.

”Vi vil blive”
Berlinernes protester mod boligmarkedets fylder meget i gadebilledet. 

”Overalt hænger der protestplakater, hvor der eksempelvis står ”Vi vil blive”, eller ”Måske har vi ikke råd til de højere lejer, men vi vil gøre det muligt at blive” – der er en stor kulturel protest i Berlin” fortæller Marius.

Der bliver spillet på sociale koder. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Der bliver spillet på sociale koder. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Han understreger vigtigheden i at lytte til folket, der kæmper for at få deres stemme hørt. ”Der er en intens atmosfære i byen, hvor folk siger det hvis de ikke kan lide noget og reagerer på forandringerne i gadebilledet,” supplerer Urs. 

Med afspærringshegnets æstetik iscenesatte værket, at spillestedet Lido var ved at blive bygget om til supermarkedet Lækker. Over hegnet var der installeret et billboard, hvor der stod ”Lido som supermarked”. Urs understreger, at det i høj grad er folks reaktion på værket, som er kernen i Raumlabors interventioner, og folk reagerede kraftigt på Raumlabors intervention.

”Folk kom og sagde: ”Hvad fanden laver I, er I skøre?” Det virkede ret godt. Nu bliver det interessant at se, hvordan det kommer til at virke her.”

Kunstigt byrum
Værket er blevet tilpasset Roskilde. I Berlin var værket installeret på et hjørne og gik i direkte dialog med omgivelserne, på Roskilde festival fungerer det som et selvstændigt element i det byrummet Urban Zone, der optræder uden for kontekst. Her opfordres gæsterne til at transformere installationen og lave det om til et møbel. Ifølge Urs kan man ikke sammenligne Roskilde-byrummet med byrummet i Berlin.

”Der er opsat nogle begrænsninger for befolkningen i et rum som dette: du skal betale for at komme ind og folk opfører sig anderledes end på gaden. En festival er ikke så blandet som en ideel by, fordi det primært er unge mennesker, der gerne vil lytte til musik, der kommer her”. Han tilføjer:

”Det er spændende for os at se, hvordan værket kommer til at fungere i et kunstigt offentligt rum som dette.”

Raumlabor i Urban Zone, Roskilde Festival 2012. . (Foto: Matthias Hvass Borello)
Raumlabor i Urban Zone, Roskilde Festival 2012. . (Foto: Matthias Hvass Borello)

Festivals-eksperiment
På Roskilde Festival forventer Urs ikke, at værket kommer til at chokere.

”Folk forstår det nok ikke, i bedste fald vil det få folk til at diskutere problematikken om hvordan de rige smider de fattige ud af store bydele, men det vil sikkert mest blive brugt som møbel.”

For Raumlabor er Roskilde Festival heller ikke stedet at lave kritiske interventioner.

”Vi ser det som et sjovt eksperiment. Værket kommer kun til at stå her i en uge. På festival handler det om at have det sjovt, det behøver man ikke kritisere.”


Fakta

Installation

Raumlabor:

5 jul 2012 9 jul 2012

Raumlabor

Roskilde Festival Se kort og tider