Galleristernes messe
Den Stockholmske kunstmesse Market er siden etableringen i 2006 blevet et fast indslag i mange danske galleriers messeprogram.
Den Stockholmske kunstmesse Market er siden etableringen i 2006 blevet et fast indslag i mange danske galleriers messeprogram.
info
Nordens eksklusive kunstmesse
For otte år siden så en konstruktion meget lig det netop iværksatte danske kunstmesseinitiativ, Chart, dagens lys i Sverige. Gallerist Bo Bjerggaard, som også er en del af initiativtagerne bag Chart, blev i 2005 kontaktet af en håndfuld nordiske kolleger. De havde brug for en dansk repræsentant i forhold til at skabe en lille, eksklusiv kunstmesse, som skulle være den toneangivende platform for visning af nordisk samtidskunst. På den baggrund oprettede galleristerne et anpartsselskab, der skulle stå bag et nyt messeformat, som skulle ligge på Kunstakademiet i det centrale Stockholm.
I 2006 slog Market så for første gang dørene op for publikum. Med plads til cirka 30 deltagende gallerier i de historiske omgivelser, et omfangsrigt samlerprogram og stor publikumsopbakning, fik messen hurtigt fodfæste. Ikke mindst blandt de danske gallerier, som hurtigt opdagede, at det svenske publikum er meget nysgerrige og interesserede i, hvad der foregår på den anden side af Øresund. Det betyder, at hvor der i 2007 var tre danske gallerier repræsenteret på Market, tæller udstillerlisten for 2013 nu hele 13 repræsentanter fra den danske galleriscene ud af i alt 40 udstillere.
For Kerry Harm Nielsen fra Galleri Kant betyder messens nordiske præg ikke nødvendigvis noget for udvalget af kunstnere. “Vi overvejer nøje, hvilke kunstnere, vi skal repræsentere på messerne, men beslutningen er altid baseret på, hvad vi tror, giver den stærkeste samlede præsentation.
Sophus Gether fra Galleri Susanne Ottesen siger om det svenske kunstpublikum:
“Det svenske kunstpublikum er meget engageret og interesseret. De er ganske åbne overfor nye udtryk og vil ofte gerne høre mere detaljeret om de enkelte kunstværker og sammenhænge. Der hersker generelt ikke en frygt for at spørge ind til ting og blive klogere”.
Den positive indstilling hos svenskerne genkender gallerist Peter Lav også: “Vi har gode erfaringer med det svenske marked. Vi har god dialog med museer, samlere – og for eksempel kan Statens Konstråd (svarende til Statens Kunstfond i Danmark) også købe udenlandske kunstnere. Svenske museumsinspektører kommer ofte forbi i galleriet i København – der er større tradition for at besøge gallerier og have en uformel dialog. Herudover er der generelt stor interesse for fotografisk kunst – langt større interesse end i Danmark. “
Vokseværk
Hvert år er der blevet inddraget flere etager i den gamle bygning, og med 40 udstillere har Market messen efterhånden nået en øvre grænse for vækst. Det betyder dog ikke, at Market overvejer muligheden for at flytte messen til andre omgivelser. For som co-direktørerne Anna Karin Helgesson og Joanna Sundström pointerer, er Kunstakademiet en vigtig brik i forhold til at skabe den eksklusivitet og intimitet, som netop er blevet Markets varemærke. Både Helgesson og Sundström har en kunstfaglig baggrund, og deres faglige engagement har haft stor betydning i forhold til udviklingen af messen.
For Julie Quottrup Silbermann fra Martin Asbæk Gallery giver det mening, at messen kun har få gallerier: “Market er en mindre, mere intim messe, men stadig med et højt kunstnerisk niveau og udvalgte stærke nordiske gallerier. Messen har skabt et flot program for samlerne og er i det hele taget utroligt velorganiserede i deres planlægning.”
Foruden det ekstensive samlerprogram, er Market også vært for et seminar med fokus på nordisk kunst, samt arrangør af lørdagens Gallery Night, hvor de stockholmske gallerier holder længe åbent.
Market som dynamo
Market er ligeledes en af initiativtagerne til Stockholm Art Week, som er en platform for kunstevents og arrangementer i ugen op til og under Market. Markets store force, som også i høj grad er kommet messens deltagende gallerier til gode, er det tætte samarbejde med de svenske kunstinstitutioner. Museumsfolk, kuratorer og indkøbere besøger flittigt messen, og kunstinstitutionerne har været aktive medspillere i forhold til at være vært for specialarrangementer for offentligheden og til at bidrage til det omfattende samlerprogram, som i høj grad er blevet Markets vartegn.
Supermarket
I gåafstand fra Market ligger den alternative kunstmesse Supermarket, som fra fredag til lørdag er vært for et omfattende talk og performanceprogram. For den kunstinteresserede besøgende supplerer de to messeformater hinanden på fin vis, og giver et godt indtryk af bredden indenfor samtidskunsten.
Foruden de to messer, er der i år et tredie – lidt hemmeligt – udstillingsinitiativ på banen. Danske Christian Andersen, samt de svenske gallerier Gallery Niklas Belenius, Johan Berggren Gallery, Crystal og Elastic Gallery er gået sammen om en alternativ udstilling, som præsenterer de respektive galleriers kunstnere. Samtlige svenske gallerier har tidligere været at finde på Market. Udstillingen finder sted i en forladt bankfilial i Stockholms finansdistrikt sideløbende med Market og Supermarket.
Der er med andre ord basis for en tætpakket samtidskunstekskursion til broderlandet.