Nadav Kanders portrætserie Obama’s People emmer af håb og Yes we can!
Stramme slipseknuder og elegante spadseredragter er der mange af i Barack Obamas administration, men alligevel er der noget uformelt over fremtoningen hos de fleste. Der er mænd og kvinder, hvide og farvede i forskellige aldre og størrelser, som tilsammen udgør en mangfoldig stab, der er fælles om troen på forandring.
Den London-baserede Nadav Kander har med sine fotografier indfanget denne gejst og skabt en kollektiv men også personlig portrættering af Obama’s People, som også er titlen på den aktuelle udstilling i Kunsthallen Nikolaj.
Helt tæt på
Fotografierne er meget store, de største 1,5 meter høje og 1,27 meter brede.
Og Nadav Kander går bogstaveligt talt helt tæt på med linsen, når han fotograferer Obamas betroede lige fra udenrigsminister Hillary Clinton til sikkerhedsrådgiver General James L. Jones i dobbeltradet jakkesæt med rank ryg og et fast blik mod kameraet, den smilende og lune seniorrådgiver David Axelrod og den temmelig stramme kommunikationschef Ellen Moran i pink satinskjorte, som på ironisk vis, virker som den, der har været dårligst til at iscenesætte sig selv.
Den lille forskel
Portrætterne er interessante fordi de røber små personlige detaljer som gestik, mimik og poseringer, og fordi Kander formår at fange dét øjeblik, hvor de ikke poserer.
Ikke desto mindre er der nok ikke efterladt alt for meget til tilfældighederne, når verdens mest magtfulde mandskab stiller op til fotografisk markedsføring.
Ligheden skaber forskelligheden i Kanders portrætter. Når Kander har valgt at opstille alle personerne på samme måde, isoleret og op ad en hvid baggrund, har det en produktiv effekt. Det er den lille forskel, der viser sig, når den enkelte indtager rummet, finder sig til rette og udtrykker den ønskede signalværdi.
Kander har desuden givet alle medvirkende mulighed for at medbringe en rekvisit, der kunne fortælle noget om dem selv eller deres forhold til Obama.
På den måde får Kander vist et mere intimt billede af den enkelte, og at Obamas folk er mere end et anonymt magtapparat, en bureaukratisk administration eller en ensrettet stab.
Særtillæg med efterspørgsel
Portrætserien blev oprindeligt til i samarbejde med The New York Times Magazine, som engagerede Kander og trykte alle 53 portrætter på hver sin helside to dage før Obamas indsættelse i januar 2009.
Særtillægget blev revet væk og er nu udsolgt til glæde for snarrådige spekulanter, som i dag sælger det på eBay.
Et historisk øjeblik
Tidspunktet for portrætteringen er unik og et vendepunkt i amerikansk historie. Aldrig igen vil staben have den samme politiske uskyld og kunne sole sig i samme grad i befolkningens opbakning.
Og derfor er denne lidt utraditionelle udstilling i Kunsthallen Nikolaj også vigtig både som historisk dokumentation, som en billedliggørelse af poltisk håb, og som et personligt møde med den ofte så hengemte administration i verdens mægtigste land.
Også et år efter Obamas indsættelse i præsidentembedet, med faldende støtte og underskud på budgetterne, er portrætterne interessevækkende, fordi de dokumenterer en åbenhed og et nyt håb for amerikanernes fremtid.
Om ikke andet giver jeg min fulde opbakning til Nadav Kanders evne til at indfange Obama-feberen og den nye ledelsesstil. Portrætterne fænger på en opløftende måde og rummer en smittende optimisme, som man formentlig ikke ville have kunnet skildre så udtalt hos Obamas forgængers stab.
Fakta
Nadav Kander er født i Israel 1961, opvokset i Sydafrika og nu bosiddende i London. Han har vundet adskillige priser senest i 2008, Silver Photographer of the Year Award, Lianzhou International Photo Festival i Kina. Kander bidrager jævnligt til The New York Times Magazine, Rolling Stone Magazine og The Sunday Times Magazine og laver også reklamefotos for blandt andre Nike, Rolex, Puma og Dell.